Barion Pixel

- Hirdetés -

Tízmilliárdokból fejleszt hazánkban a Viterra

A növényiolajtermelő és értékesítő cégcsoport saját finomítót épít a készülő új Duna-híd mellett.

A nemzetközi vállalatcsoport magyarországi érdekeltsége tavaly novemberben váltott nevet: Glencore Agriculture Hungary Kft.-ről Viterra Hungary Kft.-re. Mint ismert, 2016 óta a Glencore mellett két nagyobb részvényes is megjelent az anyacégben: a CPP Investments és a British Columbia Investment Management Corporation. A hazánkban működő triumvirátusuk egyike a Pannon Növényolajgyártó Kft. (a másik kettő értékesítéssel és logisztikával foglalkozik), amely Közép-Európa legnagyobb növényiolajgyárát üzemelteti a Bács-Kiskun megyei Foktő község mellett, a Duna partján, és nem mellesleg: az épülő híd közvetlen szomszédságában. A vállalat néhány évvel ezelőtt komoly elhatározásra jutott: továbbfinomításra szánt növényiolaj-termékeit maga finomítaná és értékesítené, akár végfelhasználóknak is. Ehhez grandiózus beruházást kell végrehajtaniuk: 2022 első félévéig összesen 22 milliárd forint értékben bővítik a gyárat: a finomítón kívül nagy olajtartályokat is emelnek.

– Több évig számoltunk, építettük az üzleti modellt, és minden arra mutatott, hogy erre a finomítóra szükségünk van a hozzáadott értéke miatt, és azért is, hogy megőrizzük a versenyképességünket a piacon. Bár van egy nagyon értékes dara-előállító vonalunk, azért a növényi olaj az, ami markánsan meghatározza a tevékenységünket – magyarázta Sztrányóczki Dávid, a foktői gyár igazgatója. – A boltok polcain egyelőre nem lehet majd „Viterra” feliratú palackozott olajokat találni, mert élelmiszeripari szereplőknek fogjuk továbbértékesíteni: ők pedig vagy csomagolják, vagy további felhasználáshoz készítik elő, például konzerv- és tésztagyáraknak, esetleg vendéglátóknak – vázolta a terveket.

- Hirdetés -

22 milliárdos olajfinomító épül a gyár területén

A vállalat nemcsak a finomítóra fordít komoly erőforrásokat, hiszen az utóbbi években minden téren igyekezett hatékonyabbá tenni a működését. Fontosabb technológiai eredményei közé tartozik az áruszállító kamionok beléptetésének vagy éppen az érkező áruk laboratóriumi mintavételezésének automatizálása. Apróság is lehetne, mégis érdemes megemlíteni, mert kevés helyen találkozni hasonlóval: a koronavírus-járvány miatt olyan automata mosdófülkéket is telepítettek a teherautók parkolója mellé, amelyek minden használat után önállóan fertőtlenítik a teljes belső felületüket és légterüket.

– A pandémiás helyzet nem hátráltatott minket: az üzleti modellek alapján megkérdőjelezhetetlen volt, hogy előre kell lépnünk. A járvány inkább motiválta azt a törekvésünket, hogy diverzifikáltabb legyen a termelés, és még jobban feldolgozott termékekkel lépjünk ki a piacra – fogalmazott Sztrányóczki. Hozzátette: bár a működésük szempontjából sosem volt létkérdés, nyilván jól jön majd a gyáruk közvetlen szomszédságában épülő új Duna-híd is. – Bizonyos szállítások költségei alacsonyabbak lesznek majd, de nem szignifikánsan, mert a mi partnereink számára nem ez a meghatározó; elsősorban vasúti vonalon értékesített áruink vannak – érvelt, aláhúzva: a főbb útvonalak gyorsabb elérése azért hordoz kétségtelen előnyöket: például megnyit feléjük egy erős, dunántúli munkaerőpiacot.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!