Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Víz alatti térképezésre tanítják a BlueROV2 robotot

- Hirdetés -

Egy zsúfolt kikötőben is sikeresen navigál a Stevens Technológiai Intézet önvezető robotja: feltérképezi a környezetét, meghatározza benne a saját pozícióját és valós időben készíti el a lehető legbiztonságosabb útvonaltervet.

Kevés komplexebb feladat létezik egy víz alatti robot számára, mint az, hogy a folyton változó tengeri környezetben is elboldoguljon – állapítja meg a The Robot Report cikke. Mivel az objektumok – legyenek akár természetesek vagy mesterségesek – állandó mozgásban vannak, még GPS-adatok birtokában is komoly kihívást jelent a megfelelő tájékozódás.

„Az akadályokkal teli közeg valóban problémás, hiszen nem alkalmazható ugyanolyan helyzetelemzés, ami egy repülő vagy szárazföldi robot esetében megállná a helyét” – magyarázta Brendan Englot, az amerikai egyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó projektvezetője. A megoldást egy ún. aktív SLAM (szimultán lokalizáló és térképező) algoritmus jelentette, amivel lehetővé tették a robot számára, hogy maga kezelje a helyzetével és körülményeivel kapcsolatos bizonytalanságokat, majd ezek alapján önálló döntéseket hozzon.

„Lényegében az történik, hogy a robot tudja, hogy mit nem tud, és ez okosabb döntésekre sarkallja” – egyszerűsítette le Englot, hozzátéve: a virtuális térkép pontossága teljes egészében a gép magabiztosságán múlik, így az alapján, amit lát, gyorsan, biztonságosan és pontosan képes újabb és újabb környezeteket feltérképezni.

Az átalakított BlueROV2 egyelőre egyméteres mélységben ténykedik, de ez már elegendő ahhoz, hogy épp a legforgalmasabb körülmények között, például egy kikötő vizében teszteljék. A sűrű útvonalak ellenére a robot sikeres felderítéseket hajtott végre az Amerikai Kereskedelmi Tengerészeti Akadémia dokkjában, a New York állambeli King’s Pointban.

A fejlesztés alatt álló eszköz a kutatók szerint elég sokszínűen alkalmazható: hasznossá tehetné magát kikötői és hajókarbantartások vagy tengeri szélerőművek építkezései és javításai, esetleg fúrótornyok üzemeltetése során, sőt, a vízi élővilág megfigyelésében szintén fontos szerephez juthat. A következő időszakban azon fognak dolgozni, hogy a mai prototípusnál robusztusabb platformot alkossanak, amivel még távolabb, még hosszabb ideig tudna a nyílt vízen tartózkodni.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology