Teljesen elektromos szárnyashajót építenek
A Candela startup a svéd szigetek közötti tömegközlekedésre szánja a járművet.
A részben a svédországi közlekedési hatóságok által alapított Candela P-30 névre hallgató hajója várhatóan jövőre készül el, és 2023-tól áll szolgálatba, adta hírül a The Engineer. A harmincszemélyes, 12 méter hosszú jármű utazósebessége 20-25 csomó, míg a hatótávolsága legalább 110 kilométer lesz, vagyis kb. három órán át fog üzemelni két feltöltés között. A meghajtásról két, egyenként 60 kW-os elektromos motor gondoskodik majd, az akkumulátor pedig 180 kWh-s teljesítménnyel bír.
Ezzel a kapacitással a P-30 várhatóan a világ legnagyobb hatótávolságú, egyben legenergiatakarékosabb elektromos utasszállító hajója lesz. A költséghatékonyság szintén nagyon ígéretes: a stockholmi hatóságok szerint az üzemeltetése kb. feleannyiba fog kerülni, mint azoké a dízel meghajtású hajóké, amelyek jelenleg közlekednek a Svédország mintegy 30 ezer szigetét övező vizeken.
„A vízi útvonalaink tömegközlekedési szempontból jelenleg kihasználatlanok, miközben az autópályák csúcsidőben túlzsúfoltak”, érvelt a hajó létjogosultsága mellett Gustav Hasselskog, a Candela alapító-vezérigazgatója. „A régió vízi útjainak megnyitása az elektromos utasszállítás számára forradalmasítaná az ingázást olyan városokban is, mint például San Francisco, Szöul vagy Amszterdam, ráadásul nagyon olcsón, hiszen nem kell új infrastruktúrát építeni hozzá.”
A vállalat korábban a Candela Sevennel került a figyelem középpontjába. Ez a nagysebességű, szénszálas e-motorcsónak húsz csomóval repül a víz felett, mindenféle zajszennyezés és emisszió nélkül. Mikael Mahlberg, a cég szakembere kifejtette: mivel a hagyományos merülésű csónakokat 15-ször annyi energiával lehet mozgatni, mint egy családi autót, mindenképpen vízből kiemelkedő járműben gondolkodtak, hogy csökkenteni tudják az ellenállást. Ugyanezzel a megoldással készül a P-30 is: átemelik a Seven legjobb tulajdonságait, és egy kényelmes közösségi közlekedési eszközt hoznak létre. A stabilitást persze a legjobb technológiával érik el: a fedélzeti számítógép másodpercenként százszor igazít a hajót kiemelő támasztékon, hogy még utazási sebességnél se billenjen el.
Gábor János, NEW technology