Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Ez az út leolvasztja magáról a havat – Ma reggel jól jött volna!

A tél egyik legnagyobb kihívása az utak járható állapotának fenntartása, ami a világon mindenhol óriási feladatokat ró a közútkezelőkre. A sózás vagy a homokszórás persze megoldást jelenthet, de csak rövidtávon. Akadnak ugyanakkor ígéretes megoldások, amelyek tartósan képessé teszik rá az útburkolatot, hogy leolvassza magáról a havat. Ha ezek az innovációk bekerülnének a gyakorlatba, például az útépítés állandó elemeként, sokkal biztonságosabbá válna a téli közúti közlekedés, és nagyban csökkenne az utak karbantartási, illetve jégmentesítési költsége – nem beszélve a sózás káros környezeti hatásáról.

Az egyik legjobb megoldás, a havat saját magáról leolvasztó aszfalt éppen idén került felhasználható állapotba – osztotta meg az American Chemical Society. A szervezet tagjai (Yarong Peng, Quansheng Zhao, Xiaomeng Chu) arról számoltak be, hogy sikerült megalkotniuk egy kloridmentes sókeveréket, amit mikrokapszulákba töltve lehetne az aszfalthoz adagolni. Az apró sótároló rendszerek lényegében jegesedésgátló aszfaltot eredményeznek: az ilyen anyagból elterített útburkolat eltávolítja nemcsak a havat, hanem az autósokra leselkedő egyik legnagyobb veszélyt, az ún. fekete jeget. Utóbbi legnagyobb veszélye, hogy teljesen átlátszó, így szabad szemmel láthatatlan, viszont annál csúszósabb, így a sofőrök számára szinte lehetetlen kihívás felmérni, hogy mekkora kockázatot tartogat.

A tudósok mikrokapszuláinak tartalmát úgy állították elő, hogy nátrium-acetátot kombináltak egy felületaktív anyaggal, amit szilícium-dioxidból, nátrium-bikarbonátból és erőművi hulladékból újrahasznosított kohósalakból kevertek ki. A mix egy egészen finom port eredményezett – ennek részecskéit vonták be polimeroldattal, így mikrokapszulák alakultak ki. Ezzel váltották ki aztán az aszfaltkeverékben lévő ásványi töltőanyag egy részét.

- Hirdetés -

A tudósok egy autópálya-lehajtónál végezték el az első teszteket, amelyek bebizonyították, hogy az útépítésre tökéletesen megfelelő anyag felületén -21 fok alá csökken a víz fagyáspontja. Úgy számolnak, hogy egy ilyen aszfaltból készült, öt centiméter vastag burkolati réteg kb. 7-8 évig hatékonyan jégmentesíti saját magát – mindenféle ráhatás, például további sózás és hókotrás nélkül. A megoldás vitán felül álló előnyein túl az is mellette szól, hogy hulladéktermékek újrahasznosításával készül.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology