Új korszak a tengeri szállításban – itt a világ első ammóniaüzemű hajója
A tengeri szállítás zöldítése újabb mérföldkőhöz érkezett, miután a finn Wärtsilä, illetve a norvég Eidesvik és Equinor bejelentette: együttműködésük keretében a Viking Energy nevű offshore ellátó hajót ammónia meghajtású hajóvá alakítják. Ez a projekt világelső a maga nemében, hiszen egy meglévő hajót tesz alkalmassá a zéró emissziós üzemeltetésre.
A Viking Energyt jelenleg cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelteti a gázipari óriás Equinor. Az átalakítást az Eidesvik hajózási vállalat és a Wärtsilä hajtja végre – utóbbi szállítja majd a nemrég bemutatott Wärtsilä 25 Ammonia motort, valamint a teljes üzemanyag-ellátó rendszert (AmmoniaPac), egy ammóniára tervezett szelektív katalitikus redukciós rendszert és a szükséges kipufogógáz-kezelő berendezéseket is. A Viking Energy lesz az első hajó, amiben a Wärtsilä ammónia-megoldását alkalmazzák. Az átalakítás várhatóan 2026-ra készül el, és még abban az évben üzembe is helyezik.
„Mindössze 25 év, vagyis egyetlen hajó élettartama alatt a hajózásnak el kell érnie a nettó zéró kibocsátást. Ennek eléréséhez az egész iparág szereplőinek összehangolt fellépésére van szükség: el kell fogadniuk az újgenerációs fenntartható üzemanyagokat” – magyarázta Håkan Agnevall, a Wärtsilä elnök-vezérigazgatója. A projekt emellett 5 millió eurós támogatást kap az EU Horizon Europe programjából.
Az ammónia mint üzemanyag alkalmazása áttörést jelenthet a tengeri szállításban, ami a globális károsanyag-kibocsátás jelentős részéért felelős. Az ilyen és ehhez hasonló projektek sikeressége döntő szerepet játszhat abban, hogy a tengeri közlekedés milyen ütemben tudja elérni a nettó zéró kibocsátást.
Gábor János, NEW technology