Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Kis reaktor, nagy távlatok: jönnek a tengerjáró hajókba és iparba szánt SMR-ek

Az eredetileg csőfektetésre és például tenger alatti infrastruktúraépítésre szakosodott Allseas bejelentette, hogy elindított egy ötéves fejlesztési programot, amelynek célja egy kis méretű, moduláris reaktor (SMR) tervezése, megépítése és üzembe állítása. A holland vállalat tengeri hajókba és szárazföldi ipari környezetbe szánja a technológiát.

A tengeri közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás három százalékáért felel. Az alternatív üzemanyagok (például a hidrogén, a metanol és az ammónia) jelenleg korlátozottan hozzáférhetőek, nehezen skálázhatóak, és egytől egyig költségesek. A szárazföldi ipari központok energiaköltségei szintén magasak, ráadásul hálózati túlterheltség, illetve változó megújuló energiaellátás mellett működnek. A nukleáris energia ezzel szemben nagy energiasűrűséget kínál, zéró kibocsátással és stabil, skálázható áramellátással – vezeti le az Allseas, megjegyezve: az SMR-ek képesek csökkenteni a hálózati terhelést, miközben állandó szén-dioxid-mentes áramot és hőt biztosítanak, gyorsítva a dekarbonizációt és növelve az ipar ellenállóképességét, valamint hosszú távú versenyképességét.

Az Allseas a 25 megawattos teljesítménykategóriába tartozó, magas hőmérsékletű gázhűtéses reaktorokat (HTGR) választotta a velük járó biztonsági előnyök miatt. Ez a negyedik generációs technológia égés és kibocsátás nélkül állít elő energiát. HTGR-ek TRISO-üzemanyag-részecskékkel működnek, amelyek mindegyike mákszem méretű gömb. Egy-egy részecske urán-oxid magot tartalmaz, amit több kerámia védőréteg vesz körül, így még szélsőséges körülmények között is biztonságosan magukba zárják a hasadóanyagot.

- Hirdetés -

Ez a technológia passzív biztonságot eredményez: a reaktor önszabályozó és stabil marad, a hőmérséklet pedig bőven a kritikus határérték alatt marad. Ha mégis meghibásodás történne, a rendszer külső beavatkozás vagy hűtés nélkül, automatikusan lehűl és kikapcsol.

A minimális környezetterhelés és a felelős hulladékkezelés az Allseas hosszú távú terveinek központi eleme, ezért olyan körforgásos megközelítést vizsgál, amely az SMR teljes életciklusára vonatkozóan megvalósítja a grafit újrahasznosítását vagy az elhasznált TRISO-üzemanyag újrafeldolgozását.

Az Allseas világos ötéves ütemtervet határozott meg. Az első évben véglegesítik a tengeri és szárazföldi használatra vonatkozó tanulmányokat, majd jön a prototípusfejlesztés és az engedélyeztetés.

„A célunk az, hogy 2030-ra megkezdjük a gyártást egy dedikált létesítményben” – mondta Stephanie Heerema nukleáris fejlesztésekért felelős projektmenedzser. „A kezdeti telepítések valószínűleg szárazföldön indulnak el, de közben a tengeri szabályozás véglegesítése is folyamatban van. Ezután következik a saját hajóinkon való alkalmazás, majd az iparági terjeszkedés. Ez összhangban áll fenntarthatósági célunkkal is, ami 30 százalékos kibocsátáscsökkentés 2030-ra, és nettó zéró működés 2050-re.”

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology