Megnyílt a Hyundai óriásgyára, ahol már 850 robot végzi a munka oroszlánrészét
A Hyundai Motor Group hatalmas Metaplant üzeme kevesebb mint három év alatt nőtt ki a földből az amerikai Georgia állambeli Ellabellben. A gyárat máris az elektromos járművek és az autógyártás jövőjének egyik leginkább példaértékű projektjeként emlegetik – írja az IEEE Spectrum, amelynek szerzője részt vett egy helyszíni sajtóbejáráson. Az újságírókat stílusosan a 2026-ban piacra kerülő Hyundai Ioniq9-cel vitték a helyszínre a közeli Savannah városából. A kocsi egy három üléssoros elektromos SUV, amely akár 530 kilométeres hatótávot kínál, korszerű funkciókkal és technológiákkal, köztük a NACS-csatlakozóval, amely lehetővé teszi a Tesla Supercharger állomások használatát.
Az Ioniq9 és az Ioniq5 népszerűsége szorosan összefonódik a 7,6 milliárd dollár (kb. 2700 milliárd forint) értékű Metaplant gyárral, amely 2025 októberében kezdte meg az utóbbi típus gyártását, és többek között Magyarországról szállítja be a hozzájuk szükséges akkumulátorcellákat.
A Metaplant 11 csarnoka összesen 697 ezer négyzetméteres gyártóterületet alkot, amivel simán az USA legnagyobb elektromosjármű- és hibridüzeme. Évente félmillió darab Hyundai, Kia és Genesis modellt gyártanak majd itt, alaposan lekörözve a Tesla 375 ezres kapacitású, texasi Gigafactoryját. De nem csak a méret lenyűgöző: a vállalat azt állítja, ez Észak-Amerika legautomatizáltabb gyára.
A Hyundai robotizált mindent, amit csak tudott
A gyárban összesen 850 robot működik, amelyből 300 önvezető, sín nélkül mozgó eszköz. A gépek elkerülik az embereket, és egy mesterséges intelligencián alapuló logisztikai rendszer részeként automatikusan szállítják az alkatrészeket a megfelelő állomásokra.
A munkát (egyebek mellett a hegesztési hibák feltárását) robotkutyák is támogatják, hiszen a Spot nevű négylábúval világhírűvé vált Boston Dynamics a Hyundai tulajdona. Ennek köszönhetően a fejlesztő cég Atlas humanoidjai szintén megjelennek majd a gyártásban.
A hegesztőrészlegen 475 ipari robot dolgozik: a hatalmas gépek karosszériaelemeket raknak össze nagy sebességgel és pontossággal, miközben a présüzemben olyan csend honol, hogy fülvédőre sincs szükség. Utóbbi helyszínen robotkarok készítenek tetőket, sárvédőket és motorháztetőket, amelyeket aztán automatikusan állványokra helyeznek.
Emberek és fenntarthatóság
Kell azért a humán munkaerő is: jelenleg 1340 „Meta Pro” néven emlegetett ember dolgozik az üzemben, de a Hyundai összesen 8500 munkavállalót tervez foglalkoztatni, illetve további 7000 közvetett munkahelyet teremthet a helyi beszállítóknál és üzleteknél.
Az üzem környezetbarát működésre törekszik, így az alkalmazottak közel 1900, napelemes tető alatt kialakított parkolóhelyet használnak. Ez az árnyékolás az üzem villamosenergia-szükségletének öt százalékát biztosítja, de a Hyundai célja az, hogy a működését idővel száz százalékban megújuló energiaforrásokra alapozza. Ennek részeként a vállalat hidrogénüzemű teherautókat is bevet: a Hyundai tulajdonában lévő Xcient hidrogénüzemű járművei a világ első kereskedelmi forgalomban használt tüzelőanyag-cellás nyerges vontatói közé tartoznak. A gyár 21 ilyen 400 kilométeres hatótávval rendelkező, zéró emissziós teherautót használ.
Gábor János, NEW technology