Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A defekt már a múlté!

Képzeljünk el egy olyan világot, amelyben a defekt valószínűsége szinte nulla, illetve egyéb problémák sem léphetnek fel szeretett járművünk abroncsán. Ez immár nemcsak vízió, hanem megvalósult innováció. Az új, levegőmentes autógumi sokkal inkább környezetbarát, valamint költséghatékonyabb és kényelmesebb a hagyományosnál.

A jelenleg használatos gumiabroncsok nagy része hamar elkopik, megsérül, ezért kidobjuk, és újat szerzünk be. A kiselejtezett abroncsok pedig súlyosan károsítják a környezetet. A tudatosság és a fenntarthatóság érdekében egy innováció felé fordultak a kutatók, amelyet régebben már teszteltek.

Forrás: Michelin

A légmentes kerék megalkotása nem újdonság, sőt számos jármű esetében már alkalmazzák is ezt a technológiát. Ilyenek a fűnyírók, a tolószékek, a golfkocsik, illetve az építkezéseken használatos munkagépek – tehát ahol magas a lyukadás kockázata. Már csak a személygépjárművek területén váratott magára az alkalmazása.

Az új generációs termék az UPTIS névre hallgat (Unique Puncture-proof Tire System, azaz „egyedi lyukadásbiztos gumiabroncs-rendszer”), a General Motors és a Michelin közös projektje. A fejlesztés a munkagépeknél alkalmazott Tweel elnevezésű technológiát vette alapul, és hasonlít a megszokott pneumatikus termékhez.

Az újfajta abroncs kompozitgumiból és üvegszálba ágyazott gyantából készül, amelyet alumíniumfelnire helyeznek fel. Súlya nagyjából megegyezik a hagyományos abroncséval, viszont nyomásmérő eszközre és pótkerékre immár nem lesz szüksége a használójának. Bár jelentős súlycsökkenést nem érünk el járművünkben ezzel az új megoldással, de egészen biztos, hogy kényelmesebbé válik az utazás.

A fejlesztők szándéka egy biztonságosabb és a fenntarthatóságnak jobban megfelelő autógumi előállítása volt, amely felülmúlja a hagyományosat. A tervek szerint a sorozatgyártást a közeljövőben, öt éven belül megkezdik. Az elvárások szerint pedig csökkenni fog a nyersanyag-felhasználás, illetve kevesebb abroncs kerül majd a „kukába”. A fejlesztés nemcsak a felhasználók számára lesz előnyös – ugyanis kizárt, hogy defektet kapjunk, vagy a légnyomás alacsony legyen benne –, hanem az egész bolygónknak is.

Némethi Botond, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology