Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A folyamatos tanulás lehet a válasz a jelen kor kihívásaira

- Hirdetés -

Jelentős beruházásokra lesz szükség az élethosszig tartó tanulás támogatásához, hogy a meglévő és a jövőbeli munkaerő boldogulhasson a robotika és az automatizálás korában. Az ABB Kft. emiatt olyan projekteket támogat, amelyek elősegítik a versenyképes tudás megszerzését.

A robotika és az automatizálás iránti fokozott érdeklődés ellenére az ABB 2022-es globális oktatási felmérése mégis jelentős hiányosságokat tárt fel az oktatás és a képzés terén, ahol a jövő hálózatba kapcsolt és automatizált munkahelyein való munkavégzéshez szükséges készségek elsajátíthatók lennének.

„Bár a megkérdezett oktatási szakemberek 80 százaléka egyetért abban, hogy a robotika és az automatizálás fogja alakítani a foglalkoztatás jövőjét a következő tíz évben, jelenleg csupán minden negyedik oktatási intézmény alkalmaz robotokat oktatási programjaiban” – mondta Haray Norbert, az ABB Kft. Robotika és Gyártásautomatizálás üzletágának vezetője. Az ebből eredő hiányosságok veszélyeztetik az újraiparosítás sikerét. A technológiát szállító vállalatok, az oktatási intézmények és a kormányzatok együttműködése szükséges ahhoz, hogy a társadalom felkészüljön a munkahelyek átalakulására, teljes mértékben kihasználja a rugalmas automatizálásban rejlő potenciált, és megragadja a folyamatban lévő újraiparosítással feltáruló új lehetőségeket.

Magyarországon az ABB 2016 óta alakít ki együttműködést a hiánypótló robotikai képzés terén a hazai felsőoktatási intézményekkel, közöttük az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karral, és a programok vonzerejét tükrözi, hogy hallgatói összlétszámuk évente 20 százalékkal növekszik.

„Ipari robotizálási szakmérnöki képzésünk célja, hogy az ipar igényeinek megfelelő tudást adjunk hallgatóinknak egy gyakorlatorientált továbbképzés keretében, amely az ipari folyamatok, gyártósorok fenntartására, továbbfejlesztésére, a robotintegrációs és karbantartási folyamatok megismerésére helyezi a hangsúlyt” – mondta Dr. Széll Károly, az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar egyetemi docense. „Robottechnikai Központunk országosan egyedülálló robotparkja valós ipari környezetet teremt a hiánypótló képzéshez, amelyet a közeljövőben angol nyelven is elérhetővé teszünk.”

Kutatási célokkal használt kobotok

Az oktatásban több robotikai képzésre lesz szükség, a Pécsi Tudományegyetem oktatási és kutatási célokra telepített egy kétkarú YuMi-t, az ABB egyik kobotját.

YuMi az egyetem Orvos-Mérnöki és Innovációs Központjának (CBEI – Centre for Biomedical Engineering and Innovation) projektjeit segíti. Dr. Schiffer Ádám, a Műszaki és Informatikai Kar egyetemi docense és az Informatikai és Villamos Intézet igazgatója elmondta, hogy a CBEI az egyetem Általános Orvostudományi Kara, valamint a Műszaki és Informatikai Kar közös fejlesztéseinek és innovatív megoldásainak működtetésére létrejött központ, melynek célja multidiszciplináris kutatócsoportok kialakítása, amelyben orvosok és mérnökök is részt vesznek. „A kutatóhálózat egyik kutatócsoportja orvosi robotikával foglalkozik, amely azt tűzte ki célul, hogy olyan kutatási projekteket valósít meg, ami mind az orvosi, mind a műszaki tudományban hasznosul” – tette hozzá Dr. Schiffer Ádám.

Forrás: ABB

„A YuMi kollaboratív robotot sikeresen használtuk fel egy hét hónapon át tartó kutatási projektben, melynek a célja az volt, hogy a robotot a vezérlő személy kezeit felhasználva tudja irányítani. A robot kezelhetőségét illetően meglepődve tapasztaltuk, hogy mennyire precízen, stabilan és gyorsan képes lekövetni az emberi kéz mozgását. Saját tapasztalatból mondhatom, hogy egy ilyen csúcstechnológiás környezetben nagy élmény a tanulás. Úgy gondolom, ezzel az egyetem is vonzóbbá tehet egy-egy adott szakot a pályaválasztók számára” – számolt be Korsós Zoltán a YuMi-val kapcsolatos tapasztalatairól.

ABB Kft./NEW technology magazin

Érdemes elolvasni
NEW technology