Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A kereskedelem katalizátorává lép elő az online tér

1200 milliárd forint – ennyi a hazai online kereskedelem teljesítménye 2021-ben. A szektor mintegy 32%-ot bővült a megelőző időszakhoz képest, ami alapján továbbra is a hazai gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazatáról beszélhetünk.

Noha a koronavírus-járvány által meghatározott 2020-as évhez képest lassult a növekedés, a bővülés üteme még így is kétszerese annak, amit a járvány előtti években mérhettünk – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő, részben a GKI Digital és az Árukereső kutatására hivatkozva.

A hazai piac továbbra is őrzi fejnehéz jellegét. Az offline üzletekkel is rendelkező eMAG – Extreme Digital páros 210 milliárdos forgalmat bonyolított, ezzel toronymagasan kiemelkedik a hazai mezőnyből. Ugyanakkor érdemes látni azt is, hogy a 15 legnagyobb szereplő a teljes online forgalom 43%-át uralja. Szembeötlő az is, hogy a top10-es lista összesített részesedése 36%-ról 39%-ra nőtt egyetlen év leforgása alatt.

A növekedésnek egyfajta feltétele a fizetési szokások megváltozása; az utóbbi időszakban ez is markánsan jelen van a hazai online térben, az online vásárlások terén fokozatosan csökken a készpénz súlya: 2021-ben már csak 30% volt, ami 6 százalékpontos csökkenés 2020-hoz képest. Az Ekonom előrejelzése szerint 2022-ben a készpénzhasználat 27%-ra csökkenhet, ami lassulást jelentene ugyan, de tovább segíti az e-kereskedelem és a logisztikai szektor könnyebb ügymenetét.

Felvetődik a kérdés, hogy mekkora növekedésre számíthatnak a kereskedők, illetve a piac szereplői. A hangulat kifejezetten pozitív, noha számos nehézség adódik. A GKI Digital jelentése szerint az online kereskedelem globális felerősödéséből és a visszirányú áruforgalom csökkenéséből eredően akut konténerhiány alakult ki, így drágább és lassabb lett a tengeri szállítás, illetve az egyenlőtlen kereslet, termelési ingadozások és szezonális hatások, valamint újabban az orosz-ukrán háború miatt állandósulni látszó nyersanyaghiány alakult ki.

Emellett jelentős nehézséget okozhat a marketingköltségek folyamatosan növekvő trendje – említi a megkérdezett marketingvezető. Számos felmérés szerint egy új vásárló elérése évente 10%-kal drágul, de ennél keserűbb tapasztalatok is hallhatók a kereskedők köreiben. Kimondható, hogy a saját vásárlói közösséggel nem rendelkező kereskedők profitvesztést fognak elszenvedni, ha a tendencia folytatódik.

Részben a költségnövekedés miatt, részben az egyre élesebb versengésnek köszönhetően a piac nagy szereplői kiemelt figyelmet fordítanak a szolgáltatásfejlesztésnek. Előnyt élvezhetnek azok a megoldások, amelyek képesek növelni a vásárlói lojalitást, illetve közvetett módon csökkenteni képesek a tranzakciók elérésének átlagos költségét. Főként a logisztikát érintő területeken látunk jelentős fejlesztéseket; a hazai piac abszolút piacvezetője, az eMAG easybox néven saját csomagautomata hálózatot üzemeltet, ráadásul új raktárat épít, ami maradéktalanul képes kiszolgálni a megnövekedett forgalmat.

Részben ezek a fejlesztések segíthetik a nagy webáruházak további erősödését azokkal a konkurensekkel szemben, amelyek nem rendelkeznek hazai céges identitással, és gyakran hazai operációt sem működtetnek.

emag.hu

Érdemes elolvasni
NEW technology