Barion Pixel

Autó egymillió kilométerrel

A növekvő ökológiai tudatosság fényében a gazdaságról való gondolkodásunk mellett a mobilitás fejlesztésén is dolgoznunk kell. A jövőben olyan járművek gördüljenek ki az utcákra, amelyek fenntarthatóbbak, tisztábbak, hosszútávon használhatók és akár több mint 1 millió kilométert is képesek megtenni. Joggal tesszük fel a kérdést: létezhet ilyen megoldás?

A Renault rukkolt elő egy új koncepcióval, a Re-Factory-vel, amelyet flinsi gyárukban indítottak. Az autógyártó történelme mélyen gyökerezik, s most újból meghatározó lépést tesznek azzal, hogy üzemüket teljes egészében a körforgásos gazdaságnak szentelik – ami Európában az első. A Re-Factory koncepciónak a célja, hogy mindenki számára hozzáférhető, fenntartható, szén-dioxid-mentes mobilitási megoldásokat fejlesszenek.

Mi az a Re-Factory?

- Hirdetés -

Az elképzelés egy, a Renault által létrehozott ipari és kereskedelmi ökoszisztéma, amely nyitott az induló vállalkozások és partnerségek előtt. Célja a kezdeményezések ösztönzése és az innovatív megoldások fejlesztése a körforgásos gazdaság szolgálatában. Az ehhez szükséges átalakításokat 2021 és 2024 között fokozatosan fogják végrehajtani. Alapvetően négy tevékenységi pont köré épül, amelyek a Re-Trofit, a Re-Energy, a Re-Cycle és a Re-Start.

Re-Trofit a jármű életének meghosszabbításáért

A használt cikkek piaca határozottan virágzik, amit a fogyasztók tudatossága okoz, azaz inkább a használatot részesítik előnyben a birtoklás helyett. A Renault ehhez igazodva kívánja összehozni azon területeket, amelyek szükségesek a járművek élettartamának meghosszabbításához. Ennek érdekében a gyártó az erőforrások megőrzésére, az alkatrészek újrafelhasználására helyezi a hangsúlyt.

Másrészt pedig érdemes azt is figyelembe venni az autógyártóknak, hogy egyes városokban szigorodnak a környezetvédelmi előírások. A Re-Trofit keretében a belső égésű motorokat a gépjárművekben más, kevésbé magas szén-dioxid-kibocsátású hajtásláncra cserélik.

Joggal vetődhet fel a kérdés, hogy régebbi modellek esetén milyen alkatrészek kerülnek az autóba. Éppen ezért 3D nyomtatókkal felvértezve vállalnak felújítási munkát a francia gyártónál, így más, elérhetetlen alkatrészeket is pótolni tudnak, legyen az bármilyen régi modell.

Re-Energy, zöld energiát!

Az autóipar átalakulásának középpontjában az elektromos járművek akkumulátorai állnak, s azok életciklusának kihívásai, ami kulcsfontosságú a környezet szempontjából. Ebből fakad a cél, hogy összegyűjtsék a használt darabokat, majd felkészítsék azokat a második beszerelésre, illetve mobil tárolórendszereket fejlesszenek. Emellett pedig nem feledkeznek meg a karbantartási és töltési szolgáltatások fejlesztéséről sem.

Re-Cycle, ami optimalizálja az anyagok újrahasznosítását

A szabályozásoknak megfelelően az európai autóiparban jelentős számban értékesítik a használt járműveket, illetve az új termékekben magas az újrahasznosított anyagok aránya. A Renault-csoport ebben is kiemelkedőt kíván nyújtani, ugyanis átlagosan már 30 százalékban újrahasznosított anyagokat épít be az Európában gyártott járműveibe, de szintet akarnak lépni, és kidolgoztak erre is egy koncepciót.

Bontósor létrehozása. A telephely átalakításával 2024-től megkezdődik a bontósor telepítése, amivel rövid idő alatt, közelről szerezhetnek be alkatrészeket és anyagokat. A cél, hogy elektromos járművek bontását is végezhessék, valamint évente átlagosan 10000 járművel dolgozhassanak.

Az újrahasznosítás fejlesztése. Az újrahasznosítás területén a leányvállalatok és a partnerek profizmusára épít a francia autógyártó, s ezt kívánják a jövőben erősebbé tenni. Ezen a területen a Renault-csoport a szaktudására és a tapasztalatára épít.

Re-Start, az innováció mindenkié!

Az új központ célja a készségek bővítése és fejlesztése, valamint a kutatás és innováció felgyorsítása a körforgásos gazdaságban. A Re-Start egyfajta inkubátorháznak tekinthető, amely startupoknak, egyetemeknek és képzéseknek biztosít helyet, ezáltal a Re-Factoryben jelenlévő szakmák specializációját erősíthetik.

A flinsi inkubátor nyitott az alkalmazottak és a külső partnerek előtt az innovatív projektek kidolgozására, fejlesztésére. Ugyancsak otthont ad majd az Advanced Manufactoring központnak, amely a járművek prototípus-készítésével és kísérletezésével foglalkozik, továbbá olyan ipar 4.0 elemekre összpontosít, mint a 3D nyomtatás vagy a prediktív karbantartás.

A jövő koncepcióját jelentheti a Renault kezdeményezése, ami által az utcákon közlekedő járművek fenntarthatóbbak és hosszútávon használhatók lesznek, akár 1 millió kilométer megtételére is képesek lehetnek.

Némethi Botond, NEW technology

- Hirdetés -

NEW technology