Egy feltöltéssel egy egész műszakot lehúz a világ első önvezető elektromos buldózere
A San Franciscó-i Lumina startup bemutatta a világ első olyan elektromos buldózerét, amelyet kifejezetten önvezető működésre fejlesztett. A 750 lóerős ML6 Moonlander 414 kilowattórás akkumulátorral üzemel és mesterséges intelligenciával irányítja saját magát.
A Lumina az egyik első olyan vállalkozás, amely komoly lépést tett a buldózerek teljes körű elektrifikálása és automatizálása felé. Az ilyen földmunkagépek nagy nyomatékigénye és folyamatos terhelése miatt eddig nem sikerült teljesen elektromos megoldást alkotni – anélkül legalábbis, hogy a dízelüzemű modellekhez képest ne csökkenjen a teljesítmény.
A Lumina célja egy olyan akkumulátorról meghajtott, zéró kibocsátású buldózer építése volt, amely legalább annyira erős, mint a hagyományos típusok, de már alapvetően önvezetésre készült. A 32 tonnás, moduláris, egy feltöltéssel 8-10 órán át dolgozó ML6 Moonlanderrel alighanem összejött, írja a Heavy Equipment Guide, kiemelve, hogy a gépben óriási potenciál rejlik, lévén az autonóm, elektromos buldózerek iránt egyre nő az érdeklődés az építőiparban.
A szegmens ugyanis komoly nyomás alatt áll, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátást, javítsa a biztonságot, és kezelje a munkaerőhiányt.
A szigorúbb környezetvédelmi előírások és a szén-dioxid-csökkentési célok arra ösztönzik a kivitelezőket, hogy alternatívát találjanak a dízelüzemű gépekre. A folyamatos munkaerőhiány miatt nő az igény az olyan eszközökre is, amelyek minimális emberi felügyelettel működnek. Az elektromos, önvezető buldózerek válaszként szolgálnak ezekre a kihívásokra, miközben hosszabb ideig képesek működni anélkül, hogy veszélyeztetnék a humán kezelőt.
„A Lumina minden adottsággal rendelkezik ahhoz, hogy vezesse az ipari technológia új korszakát: hihetetlen hardver, alacsonyabb működési költség és olyan csapat, amely véghez tudja vinni a feladatot” – ujjongott a startup 8,1 millió dolláros magvető befektetői körében részt vett Uncork Capital alapító partnere. Jeff Clavier hozzátette, hogy „a személyszállítás villamosítása csak az első hullám volt – most az építőipar átalakulása következik”.
A Lumina elkészült az ML6 prototípusával, amelynek működését nemrég be is mutatta iparági szakértőknek San Franciscóban. A következő cél az, hogy a sorozatgyártás beindítása érdekében bővítsék a gépparkot, miközben további építkezési feladatok vezérlésére is alkalmassá teszik az autonóm rendszert. Ennek nyomán már elindították a következő projektet: kifejlesztenek egy száztonnás, Blade Runner nevű elektromos kotrógépet is.
Gábor János, NEW technology