Egyre több elektromos autót veszünk, de nagyon sokkal kevesebb Teslát
Európa továbbra is egyértelmű nemet mond az amerikai Tesla autóira, amit a CNN a márka tulajdonosának politikai szerepvállalására vezet vissza. Elon Musk az utóbbi időben az öreg kontinensen is támogatott jobboldali csoportokat, ami a jelek szerint megfeküdte az autóvásárlók gyomrát.
A Tesla eladásai Európa-szerte tovább zuhantak áprilisban, annak ellenére, hogy a vásárlók egyre több elektromos autót vesznek. A brit autóipari szervezet, az SMMT szerint az angolok – akiknél a márka az első negyedévben még növekedést ért el – áprilisban 62 százalékkal kevesebb Teslát vettek. Eközben az elektromos autók piaca a szigetországban nyolc százalékkal bővült.
Svédországban 81, Hollandiában 74, Dániában 67, Franciaországban 59, Portugáliában pedig 33 százalékkal csökkentek a Tesla eladásai – világítottak rá az egyes országok kereskedelmi csoportjai, akik a gyártóval ellentétben közölnek országokra lebontott, havi értékesítési adatokat.
Mivel a Tesla autóival kapcsolatban sem technikai, sem pedig biztonsági szempontból nem merült fel kirívó probléma az utóbbi hónapokban, a jelentős visszaesést az elemzők nagyrészt Elon Musk politikai tevékenységére vezetik vissza. A cégvezető közéleti szerepvállalása Európában is tiltakozásokat váltott ki, különösen a németeknél és a briteknél, ahol Musk szélsőjobboldali politikai jelölteket támogatott. Mindezek mellett a Trump-kormány európai importtermékekre kivetni tervezett magas vámjai is elidegeníthették a márkától a vásárlók egy részét.
Tegyük hozzá: a Tesla európai eladásainak csökkenését nem kizárólag Musk megítélése befolyásolja. A visszaesés oka még az elektromosautó-piacon fokozódó verseny, különösen a kínai BYD részéről, amely idén a Teslát megelőzve válhat a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójává.
Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint a Tesla eladásai összességében 36 százalékkal estek vissza 2025 első három hónapjában Európában, miközben az elektromos autók piaca ugyanebben az időben24 százalékkal nőtt.
A Tesla története során először tavaly jelentett éves eladási visszaesést, és az első negyedévben története legnagyobb negyedéves globális visszaesését szenvedte el. A vállalat nettó nyeresége 71 százalékkal csökkent. Csak úgy tudott nyereséget kimutatni, hogy szabályozási krediteket adott el hagyományos autógyártóknak.
Gábor János, NEW technology