Együttműködési megállapodást írt alá a zéró emissziós teherszállítás előmozdítása érdekében az IKEA Industry, a Volvo Trucks és a Raben Group Lengyelországban. Az IKEA elektromos Volvo nehéz tehergépjárműveket állít szolgálatba két helyi gyára közötti belső szállítási folyamatok kiszolgálására. A járműveket a Magyarországon is jelen lévő Raben Group üzemelteti. A pilot projekt tanulságul szolgálhat ahhoz, hogy hogyan valósítható meg a nagyobb léptékű elektrifikáció a szállítási hálózatban.
Az IKEA nagy megbízónak számít a szállítás terén, évente több mint 2 millió küldeményt ad fel világszerte. Ahhoz, hogy az üvegházhatású gázok szállítmányonkénti 70 százalékos csökkentésére[1] vonatkozó stratégiai klímacélját elérje, az IKEA számára elengedhetetlen az elektromos teherszállító járművek használata. A közlekedés villamosítása az egyik megoldás az éghajlatváltozás kiváltó okainak kezelésére.
Az IKEA Industry, a Volvo Trucks és a Raben Group ezúttal közösen állítanak üzembe Volvo FM elektromos tehergépkocsikat a lengyelországi szállítási rendszerben. A járművek a lakberendezési óriás két nyugat-lengyelországi, az egymástól 14 kilométerre fekvő Zbąszynekben és Babimostban lévő üzeme közötti belső áruforgalom lebonyolításában vesznek majd részt.
A teherautókat az IKEA Industry telephelyein töltik majd, külső, megújuló forrásból származó villamos energiával. Az első kamiont idén ősszel állítják forgalomba, és a tervek szerint a kísérleti projekt tapasztalatai alapján tovább bővítik a flottát.
„Örömünkre szolgál bejelenteni az együttműködésünket, amelynek célja, hogy felgyorsítsa a fenntarthatóbb közúti szállításra történő átállásunkat. Ez a projekt lehetővé teszi, hogy feltárjuk és megismerjük az elektromos közlekedési műveletek széles körű alkalmazásának kihívásait és lehetőségeit, valamint ezek kölcsönös függőségeit egy nagyobb közlekedési hálózatban” – mondta Małgorzata Dobies-Turulska, az IKEA Industry Zbąszynek ügyvezető igazgatója.
„A Raben Group számára ez a projekt az első lépés a saját flottánk dekarbonizációjának folyamatában. Ennek révén valósíthatjuk meg az igencsak ambiciózus szén-dioxid-csökkentési terveinket, amelyeket éppen a közelmúltban hitelesítettek a Tudományos Alapú Célkitűzések kezdeményezés (SBTi) szakértői. Ez egyben egy fontos projekt a teljes kocsirakományos szállítmányozás folyamata szempontjából is. Európában az első logisztikai vállalatok között vagyunk, amelyek vállalták, hogy az elektromos kamionokat 24 tonnás pótkocsival üzemeltessék.” – mondta Piotr Banasiak, a Raben Transport ügyvezető igazgatója. Hozzátette: „Az elektromos teherszállítás jövője ma kezdődik.”
„Nagy várakozással tekintünk a fenntarthatóbb teherszállítás érdekében végzett közös munkára az IKEA-val és a Raben Grouppal. A Volvóhoz hasonlóan mindkét cég nagyra törő klímavédelmi célokat tűzött maga elé. Ez a projekt értékes információkkal szolgál majd, és kiváló alapot teremt a szélesebb körű jövőbeni együttműködéshez” – mondta Robert Grozdanovski, a Volvo Trucks Kelet- és Közép-Kelet-Európáért felelős vezető alelnöke.
[1] A 2017-es bázisévhez viszonyítva (nem számítva a végfelhasználókhoz történő, úgynevezett last-mile szállításokat)