Barion Pixel

Fél óra alatt feltölthető zéró emissziós e-dömpert fejlesztenek

Több száz tonnás teljesen elektromos bányászteherautót épít a Liebherr egyik óriásából a WAE Technologies – írja a The Engineer. A két vállalat a Fortescue Future Industries ausztrál bányái számára látja el a járművet egy nem kevesebb, mint 1,4 MWh-s meghajtórendszerrel. Az e-dömpernek becézett óriásteherautó a gyártók szerint 30 perc alatt feltölthető, és lejtmenetben haladva képes energiát is visszanyerni, ezáltal pedig tovább növelni a hatótávját.

A járművet a Fortescue 6,2 milliárd dolláros dekarbonizációs stratégiája keretében alakítják át, és ez lesz a zászlóshajója annak a törekvésnek, hogy idővel teljesen zéró emisszióssá váljon a vasérckitermelés. Ehhez persze nem elég, ha csak a nagy teherautókat cserélik e-dömperre: a terv az, hogy a flottájuk minden egyes dízelüzemű járművét teljesen elektromos vagy hidrogén meghajtású tehergépkocsival helyettesítik.

A 240 tonna saját tömegű monstrumnak az elektromos rendszere is óriási: 3,6 méter hosszú, 1,6 méter széles, 2,4 méter magas és önmagában 15 tonnát nyom, így a nyolc akkumulátorcsomag 36 moduljának beépítéséhez félszáz mérnökre, illetve technikusra lesz szükség.

 „A zéró károsanyag-kibocsátású elektromos bányászati ​​teherautóink számára tervezett akkumulátorrendszer fontos része annak a stratégiánknak, hogy a vasérckitermelésünk 2030-ra zéró emissziós legyen” – vázolta Mark Hutchinson, a Fortescue vezérigazgatója. „A rendszer kizárólag megújuló energiával működik, így segít megelőzni, hogy hatalmas mennyiségű fosszilis tüzelőanyag kerüljön a légkörbe a bányászat során” – fűzte hozzá Craig Wilson, a WAE Technologies vezetője.

Az irdatlan akkumulátor már megérkezett a Fortescue perth-i műhelyébe, ahol rövidesen összeszerelik, majd Pilbarába szállítják, és még ebben az évben megkezdik az éles tesztelését.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology