Kezdőlap Autóipari hírek “LNG vagy dízel? A kutatások mit mondanak?”

“LNG vagy dízel? A kutatások mit mondanak?”

A folyékony földgázt tankoló (LNG) nehéz tehergépkocsik levegőszennyezése többszöröse a dízelekének, derült ki a holland állam által megrendelt méréssorozatból.

A használat közben lezajlott mérések eredménye látványosan cáfolja azt a vélekedést, miszerint a gázhajtású kamionok mintegy 30 százalékkal bocsátanak ki kevesebbet a nitrogén-oxidokból (NOx), mint a dízel üzemű tehergépkocsik.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) mai napon közzétett tanulmányában foglalta össze a vizsgálat eredményeit.  A mérésekből felelősen csak az a következtetés vonható le, hogy az Európai Unióban mindenütt fel kell hagyni a gázhajtás támogatásával.

A mérések során városban, országúton és autópályán hajtották a három LNG kamiont és a kontroll dízeljárműveket. Az LNG kamionok legjobb eredménye is kétszer annyi nitrogénoxid-kibocsátás volt, mint a kontrolljárművek legjobb eredménye, de előfordult az ötszöröse is.

Még inkább lesújtó eredménye a méréseknek, hogy mindegyik LNG kamion nagyjából ugyanannyit bocsátott ki a rendkívül egészségkárosító apró részecskékből, mint a dízeles kontrollkamion.

Végül ami a széndioxid-kibocsátást illeti, a szikragyújtású Scania és Iveco LNG kamionok egy kontroll dízelkamion legjobb eredményénél mindössze 3-5 százalékkal bocsátottak ki kevesebb üvegházhatású gázt működés közben. A Volvo nagynyomású közvetlen befecskendezéses (HPDI) LNG nehéz tehergépkocsija bizonyult lényegesen jobbnak dízelnél, 14 százalékkal kisebb volt a fogyasztása.

Változik azonban a kép, ha figyelembe vesszük a földgázbányászat és -szállítás veszteségeit, beleértve a metánszökést is. A T&E számításai szerint ennek figyelembevételével a szikragyújtású LNG kamionok már rosszabbak, mint a dízelesek, és a közvetlen befecskendezéses járművek előnyéből sem sok marad.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta: „A témával foglalkozó számos környezetvédő szervezetnek mindig voltak kétségeik a gázhajtást illetően, és ez a méréssorozat igazolni látszik az aggodalmaikat. Különösen fontosnak tartom az eredményt az autóbuszok szempontjából.

Most, hogy a villanyhajtású autóbuszok polgárjogot nyertek szerte a világon, hiba lenne további gázkutak, gázos infrastruktúra telepítésére fordítani azt a pénzt, amiből városaink átállíthatók lennének az elektromos tömegközlekedésre.”

„Ezekből a mérésekből és számításokból látszik, hogy értelmetlen a gázkamionos fuvarozás minden adó- és útdíjkedvezménye, illetve közvetlen támogatása. Ha nem lennének rajta ezek a támogatások, nem is érné meg LNG kamiont vásárolni, és több figyelem összpontosulna a környezetkímélőbb megoldásokra” – állapította meg Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

Levegő Munkacsoport