Határátlépés és vámkezelés, emberi sofőr nélkül – Először hajtotta végre egy autonóm teherautó
Európában hajtották végre a történelmi áruszállítást, amely során határon túlra vitt termékeket egy önvezető elektromos teherautó. A svéd cég járműve a vámkezelést is emberi sofőr nélkül hajtotta végre.
A közúti áruszállításhoz digitális, elektromos és önvezető megoldásokat kínáló Einride történelmi mérföldkövet jelentett be: a vállalat vezetőfülke nélküli, elektromos, autonóm járműve a világon először emberi sofőr nélkül hajtott végre határátlépést és vámkezelést. Az eddig példa nélküli fuvarra a norvég-svéd határon fekvő Ørje mellett került sor.
Az önvezető járművekkel történő határátlépések különösen nehéz műveletek, főleg a nemzetenként eltérő szabályozások és technikai akadályok, például a más-más közúti táblák vagy vámeljárások miatt. Az Einride eredménye éppen ezért komoly előrelépés az autonóm határátkelések területén.
A svéd vállalat az ipari áruszállításban szerzett széleskörű tapasztalatára építve alkotta meg a technológiát, de a határátlépés végrehajtáshoz szükség volt a norvég vámszervezet, a Tolletaten segítségére is. Utóbbi saját érdekében támogatta a kezdeményezést, hiszen a jövőben az ő működésük szempontjából ugyancsak jelentősége lesz a határátlépés és a vámkezelés automatizálásának.
Hogyan teljesítették az autonóm áruszállítás mérföldkövét?
Az Einride a nemzetközi határátlépések összetettségének kezelésére – valamint azokra a feladatokra, amelyeket általában emberi sofőr végez – összekapcsolta rendszereit Norvégia digitális vámmegoldásával, a Digitollal, majd a rakományt a Q-Free szállítmányozási és vámmendzsment szoftver segítségével digitálisan előre bejelentették, így zökkenőmentes vámkezelési folyamatot indítottak el.
A vállalat jól demonstrálta az elektromos és autonóm technológiájának képességeit is azáltal, hogy a fejlett hardverét és szoftverét zökkenőmentesen integrálta. A határátlépésre képes rendszer magába foglalta a vállalat saját autonóm vezetési platformját, az Einride Drivert, a kifejezetten erre a célra épített, vezetőfülke nélküli autonóm járművet, valamint egy intelligens platform- és a flottafelügyeletre szolgáló Irányítótornyot.
A bemutató rávilágított arra is, hogy a technológia javíthatja a közúti áruszállítás biztonságát, hatékonyságát és fenntarthatóságát.
A világ első vezetőfülke nélküli, elektromos, autonóm határátlépése kulcsfontosságú pillanat az EU társfinanszírozásával működő MODI projektben. Ennek célja, hogy biztonságosan bevezesse a nagy teherbírású autonóm közlekedést számos piaci alkalmazásban, és ezzel gyorsítsa az Összekapcsolt, Együttműködő és Automatizált Mobilitási megoldások bevezetését, javítva a szállítmányozó és logisztikai ágazat működését.
„A MODI projekt tökéletesen testesíti meg az EU értékalapú céljainak megvalósítását azáltal, hogy kiegyensúlyozza a biztonságot és az innovációt. Elkötelezetten bővítjük képességeinket új területeken, és bemutatjuk, hogyan teheti az autonóm technológia hatékonyabbá és fenntarthatóbbá a közlekedést” – jelentette ki Henrik Green, az Einride autonóm technológiákért felelős technológiai igazgatója és vezérigazgatója.

Az autonóm határátlépést svéd és norvég partnerek közös munkájával hajtották végre, köztük a Statens Vegvesen, a Sintef, a Q-Free, a Trafikverket, az Østfold kommune és a PostNord megbízásából. Utóbbi évente közel 200 millió csomagot kézbesít az észak-európai régiókban.
„Ez a mérföldkő megmutatja, hogy az autonóm és digitális technológiák hogyan alakíthatják át a szállítás jövőjét, csökkenthetik a kibocsátásokat, és növelhetik a biztonságot. Az eredmény nem pusztán egy határ átlépéséről szól, hanem arról, hogy belépünk a logisztikai ipar új korszakába” – nyilatkozta May-Kristin S. Willoch, a PostNord Norway környezetvédelmi vezetője.
Gábor János, NEW technology



