Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Összezárnak a zéró-kibocsátású szállítmányozásért az Amazon, az IKEA és társai

Pályázatot hirdet az Amazon és több mint 20 (hasonló volumenű) globális nagyvállalat a zéró-kibocsátású szállítmányozás előremozdítása érdekében – írta az inboundlogistics.com.

A felhívás részeként azt kérik a szállítócégektől, hogy dolgozzák ki és nyújtsák be ajánlataikat arra, hogyan tudnák „kizöldíteni” szolgáltatásukat. A cél, hogy a zéró-kibocsátású tengeri szállítmányozás mellett elkötelezett vállalatok (ZEMBA) redukálni tudják ellátási láncuk kibocsátását

„Gratulálunk az Amazonnak, az IKEA-nak, a Patagoniának és az Aspen Intézetnek, hogy szorgalmazzák a szállítási ágazat dekarbonizációját, egyúttal megszólítjuk a Walmartot, a Home Depot-t, a Targetet, a Lowe’s-t és valamennyi kereskedőt, hogy csatlakozzanak ehhez a fontos szövetséghez! Történelmi melegrekordok dőltek meg 2023-ban, ami intő jel; nem húzható tovább a zéró-kibocsátású szállítmányozás melletti elköteleződés! Az ENSZ figyelmeztet, hogy rendkívüli mértékben szorít az idő a kitűzött klímavédelmi célok eléréshez, amelynek fontos eleme, hogy a kiskereskedő láncok is 2030-ig elkötelezik magukat a zéró-kibocsátású hajókon történő áruszállítás mellett. Reméljük, csatlakoznak szövetségünkhöz”, fogalmaz Eric Leveridge, a Pacific Environment Ship It Zero projektvezetője.

A globális fuvarozási és szállítmányozási iparág a világ karbonkibocsátásának 3 százalékáért felel, ami több, mint a globális légi közlekedés okozta kibocsátás együttvéve. Ha a szállítmányozásra országként tekintenénk, akkor ez a „képzeletbeli ország” lenne a világ hatodik legnagyobb klímaszennyezője. Azonban mivel a tengeri kereskedelem kihátrált a párizsi éghajlatvédelmi egyezményből (Párizsi Megállapodás), az iparág kibocsátásainak csökkentése más szektorokhoz képest jelentősen lelassult.

A globális kereskedelmi utak 90 százaléka tengeren történik, és a jelenleg ismert forgatókönyvek szerint akár 50 százalékkal is emelkedhet a károsanyag-kibocsátások 2018-ban regisztrált szintje. Bár a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet annyival árnyalta a képet, hogy ahogy nőtt az épített hajók mérete, ezzel arányosan váltak a járművek egyre üzemanyag-takarékosabbá, ami leképződött a karbonkibocsátási mutatókban is. Mindent egybevetve azonban éves viszonylatban az abszolút kibocsátások továbbra is emelkednek.

A Ship It Zero olyan klíma- és közegészségügyi kezdeményezés, amelynek égisze alatt a világ legnagyobb vállalatai vállalnak elköteleződést zéró-kibocsátású óceáni szállításra történő átállásra.

Vörös István, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology