Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Szupererős szénszál tömeggyártásába fognak a kínaiak

Kína kifejlesztette a rendkívül erős szénszálak tömeggyártásának technológiáját, ezzel betörhet a repülőgép- és hadiipar anyagellátásának nemzetközi, erősen monopolizált világába. Az ország északi részén, Hebei tartományban található Changsheng Technology Co Ltd. a Sencseni Egyetemmel együttműködve olyan gyártósoron állított elő nagy teljesítményű szénszálat, amely évente 1874 tonna gyártására lehet alkalmas – állítja a South China Morning Post.

A szénszál stratégiai fontosságú anyag, hiszen kiváló mechanikai tulajdonságokkal és kémiai stabilitással rendelkezik. A szénszálerősítésű gyantát (CFRP) szerkezeti anyagként használják rakétákban, műholdakban és űrállomások építése során is. A CFRP-vel készült hadihajók pedig nemcsak erősek, hanem képesek elnyelni az elektromágneses hullámokat, miközben kiváló ütésállósággal, illetve alacsony észlelhetőséggel büszkélkednek.

Az ázsiai ipari óriás eddig nagyrészt el volt zárva a szénszálgyártástól, mivel az Egyesült Államok és Japán megtiltotta a gyártóeszközök Kínába történő exportját. Az ország az utóbbi időben számos akadályt leküzdve elérte, hogy a szankció ellenére tavaly már a globális szénszáltermelés mintegy egyharmadát adta. A Changsheng Technology és a Sencseni Egyetem áttöréséig azonban Kínának nem volt módja a nagy teljesítményű T1000-es szénszál tömeggyártására. Ez ennek az anyagcsoportnak – amit a stressztűrő képesség alapján osztályoznak – az egyik legerősebb típusa, de a kínai szénszálgyártás eddig többnyire csak a T300 és T700 fajtákra korlátozódott.

A Changsheng Technology vezető tudósa, Xu Jian megjegyezte, hogy egy méter hosszú T1000-es szénszálköteg mindössze 0,5 grammot nyom, de körülbelül 500 kilogrammot elbír. „Egy ujjnyi vastag köteg akár két repülőgépet is elhúz” – szemléltette a tudós.

Az anyag iránti keresletet a hidrogén- és szélenergia iránti növekvő érdeklődés is fűti. A csúcskategóriás, nagynyomású hidrogéntároló tartályok gyakran szénszálból készülnek, és a tengeri szélturbinák lapátjai is ezt a könnyű és tartós anyagot használják. A kereslet növekedése ellenére az iparági szakértők aggodalmukat fejezték ki a túlkapacitás, a globalizációellenes tendenciák erősödése és a technológiai kutatás akadályai miatt.

„A késői kínai indulás miatt egyértelmű technikai lemaradás van a fejlett országokhoz képest, különösen a csúcskategóriás termékek területén” – ismerte be a Zhongjian Technology egyik vezetője a Xinhua Finance júniusi jelentésében. A T1000 szénszál nagyüzemi gyártása ugyanakkor nagyban segítheti a kínai vállalatokat az ipari lánc kiterjesztésében. Pedig már így sem állnak rosszul: 2022-ben négy kínai szénszálgyártó vállalat szerepelt a világ 10 legnagyobb kapacitású vállalata között.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology