Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Telefontokot is nyomtathatnak az iskolások

Tíz éven belül annyira elterjedhetnek a 3D nyomtatók, hogy bekerülnek a háztartásokba és bárki kisebb tárgyakat létrehozhat velük. Ezért is fontos, hogy a következő generáció megismerje, mire és miként használhatók ezek a berendezések, egyáltalán hogyan működtethetők. A Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara (PTE MIK) a PTE Babits Mihály Gimnáziumával közösen, az egyetemen működő 3D Kutatóközpont partnerségével az elmúlt tanévben hirdette meg először középiskolás diákok számára 3D nyomtató szakkörét. Idén újra elindult a szakkör a Babits Gimnáziumban, a fiatalok akár a maguk által tervezett kisebb tárgyakat, például mobiltelefonjuk egyedi tokját is kinyomtathatják a világszínvonalú berendezéseken.

A diákok a szakkörön a 3D nyomtató működésének megismerése és használata mellett elsajátíthatják a számítógépes 3D modellezés alapismereteit, a 3D szkennelést, illetve az elkészült munkadarabok összerakásában, festésében és utómunkáiban is jártasságot szerezhetnek. A tanórán kívüli szakkörön – amely egy 10 alkalmas felépített programot takar – olyan ambiciózus tizenévesek jelenlétére számítanak, akik egy 21. századi technológia által szeretnék fejleszteni a kreativitásukat és a saját maguk által megtervezett tárgyakat valóságossá alakítani. Tavaly például egy fiatalember az egyik kedvenc számítógépes figuráját tervezte meg 3D-ben, majd ki is nyomtatta. A háromdimenziós gondolkodás, a program kezelése, a benne rejlő lehetőségek kiaknázása komplexitást, térben való kiváló tájékozódást kíván, akár a jövő mérnökei is kikerülhetnek a pécsi szakkörből.

„Az elmúlt tanévben összeállítottunk a középiskolában tanító pedagógusok számára egy 3D nyomtatással kapcsolatos képzési anyagot – ebben kiváló partnereink voltak a PTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Babits Mihály Gimnáziumának tanárai –, amely a 3D szkennelést, a nyomtatási beállításokat, a modellezést, a 3D nyomtatásban rejlő lehetőségeket ismertette meg velük. Majd az ő közreműködésükkel segítettük a diákok saját projektjeinek létrehozását. A szakkörbe járók a helyszínen megismerkedtek a 3D Kutatóközpontban alkalmazott technológiával, az itteni tapasztalataik alapján kezdtek ötletelni, modellezni, majd nyomtatni. Idén még több nyomtatási lehetőséget szeretnénk kínálni a fiataloknak” – foglalja össze az elmúlt tanév tapasztalatait Péntek Attila, a 3D Kutatóközpont informatikusa, aki azt is hozzáteszi: a mai tizenévesek elképesztően fogékonyak a 21. századi technológiára. Az interneten keresztül rengeteg információt gyűjtenek be, feltérképezik, hogy mások milyen tárgyakat nyomtattak, videókat néznek a folyamatokról, ezek által is inspirálódnak és tanulnak. A tavalyi szakkörösök közül többen is különleges formákat, egyedi modelleket hoztak létre.

A Varga Gábor rendszergazda és Máté Zsolt informatika tanár által irányított szakkör lehetőséget ad a középiskolásoknak, hogy testközelből ismerjék meg a világszínvonalú technikát, emellett nem titkolt célja, hogy felkeltse az érdeklődést az informatika, illetve a mérnök szakmák iránt. Ma még koránt sincsenek kiaknázva a 3D nyomtatásban rejlő lehetőségek, bár a technológia villámsebességgel terjed a világban. Talán egy évtized múlva ugyanúgy a háztartások részét képezi, mint a mai papíralapú nyomtató, ezért is elengedhetetlen, hogy a jövő munkavállalói, felnőttjei megismerkedjenek a működésével.

Pécsi Tudományegyetem

Érdemes elolvasni
NEW technology