Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Tesztelték a világ legnagyobb folyékony hidrogénnel működő repülőgép-hajtóművét

A kaliforniai Mojave légi- és űrkikötőben egy regionális légitársaság repülését szimulálva egy óra 40 percig tartó, hibátlanul lezajlott földi teszten demonstrálták, hogy a világelső hajtómű valóban képes megnyitni az utat a jövőbeni szén-dioxid-mentes repülések előtt. A kísérletet a Universal Hydrogen végezte el, egy 1 MW-os, folyékony hidrogénnel működő üzemanyagcellával.

A légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésének érdekében sokféle fejlesztés zajlik, ami kifejezetten az elektromos meghajtású repülést célozza. Az akkumulátorok nagyobb súlya és jóval kisebb energiasűrűsége ugyanakkor azt mutatja, hogy a nagy távolsági repülések jó eséllyel nem valósíthatók meg ilyen technológiával. A megoldást a hidrogénüzemanyag-cellák jelenthetik. A Universal Hydrogen tavaly vált világelső fejlesztővé, egy 40 üléses repülőgép hidrogénmeghajtású repülésével, ami 15 percig tartott, valamivel több, mint ezerméteres magasságban. A vállalat biztos benne, hogy a megoldása ilyen feltételek mellett akár 740 kilométeres hatótávot érhet el.

A Universal Hydrogen közleményben bemutatott rendszere körülbelül akkora, mint egy légi áruszállító konténer, ami 225 kilogramm folyékony hidrogént tárol. A teszt során ezt a hidrogénmodult kapcsolták össze a vállalat hajtásláncának funkcionális analógjával, az Iron Birddel. A rendszert úgy tervezték, hogy megakadályozza a hidrogén kiforrását, de biztonsági okokból szivárgásérzékelővel és szellőzőnyílásokkal is rendelkezik. Egy gyorscsatlakozó megoldás mindemellett lehetővé teszi, hogy a modult a repülőgépre szereljék, de szükség esetén akár leoldják a járműről.

Bár a teljesítmény már most dicséretes, a technológia kereskedelmi forgalomba hozatala egyelőre akadályokba ütközik. A tavalyi kísérlethez használt Dash-8-as repülőgépen például 56 utas is helyet foglalhatott volna, ha fosszilis üzemanyaggal hajtják, de 16 fizető utasról le kellett mondani ahhoz, hogy az utazás zöldebbé váljon. Márpedig ilyen arányú veszteséget a légitársaságok aligha fognak benyelni.

A Universal Hydrogen mindenesetre tovább dolgozik a folyékonyhidrogén-rendszeren, ami végül nagyobb energiájú hajtáslánccal ruházna fel olyan repülőgépeket, mint például az amerikai regionális járatokhoz használt Dash-8 vagy ATR-72.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology