Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Tévhitek, amelyek megrengetik a fenntarthatóságba vetett bizalmat

Nem megfelelő tájékozottság és félreértések miatt olyan lehetőségeket szalaszt el a gyártók jó része, amelyek egyébként hosszú távú előnyökhöz juttathatnák cégüket, és elősegítenék annak költséghatékony működését is – írja cikkében Stephan Liozu, az Industry Week portál szakértője.

A fenntarthatóság kérdésköre megosztó téma: vannak elkötelezett támogatói és erős szkeptikusai. Annak ellenére, hogy napjainkban egyre inkább előtérbe kerül, a fenntarthatóság narratíváján hajszálrepedések látszanak kirajzolódni. A Bain & Co. nemrégiben közzétett jelentése komoly visszaesést mutat a fenntarthatósági kezdeményezésekre irányuló vállalati figyelem és befektetések terén. Ebből arra következtethetünk, hogy átalakulóban vannak a korábbi prioritások.

Ellentétben a mesterséges intelligenciával (amelyet gyakran emlegetnek egy lapon innovációval, növekedéssel és jövőbeli potenciállal), a fenntarthatóság kapcsán mindinkább a megfelelés, szabályozás és korlátok lépnek elő. Ez hozzájárul a jelenséget körüllengő polarizációhoz, amelyhez félreértések és előzetes negatív címkézés társulnak. Ezen narratívák az esetleges belső szervezeti kihívásokkal társulva azt eredményezik, hogy bizonyos körökben árnyék vetül a fenntarthatóság fogalmára. De mi húzódhat a problémakör mögött?

- Hirdetés -

Ha zöld, biztos drágább is!

Az egyik fő ok az a tévhit, hogy a fenntarthatóság drága, amit a vállalat nyereségessége szenved meg. Sok szervezet kizárólag a többletköltséget látja a fenntarthatósági kezdeményezésekben, ahelyett, hogy felismernék azok hosszú távú előnyeit és az általuk keletkező megtakarításokat. A legtöbb vállalat nem végez mélyelemzést a fenntarthatósági befektetések megtérülését illetően.

Több mint környezetvédelem

A fenntarthatóság fogalma túlmutat a környezetvédelmen. Magába foglal olyan szociális és irányítási tényezőket, mint az etikus beszerzés, a diverzitás, az adatvédelmi jogok és az átláthatóság. Ezen fogalmak felszínes értelmezése a szkepticizmus és a belőle fakadó ellenállás melegágya lehet.

… az orrunknál tovább

Sok vállalat a rövid távú nyereséget helyezi előtérbe a hosszú távú fenntarthatósággal szemben. Például, a rövid távú profit érdekében olcsóbb, nem fenntartható anyagokat választanak, miközben elérhetők fenntartható alternatívák is.

Körülményes monitorozás

Nem könnyű a fenntarthatósági kezdeményezések hatékonyságának mérése, ami megkérdőjelezheti létjogosultságukat. Az olyan eszközök és keretrendszerek használatával, mint az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai (SDG-k) és a Global Reporting Initiative (GRI), a szervezetek eredményesebben monitorozhatják és jelenthetik fenntarthatósági mutatóikat.

A vállalatok gyakran az említett érvek és tényezők nyomán szalasztanak el fontos lehetőségeket, érdemes tehát formálni a berögzött szemléletmódon. Annál is inkább, hiszen a jövő generáció fogyasztási szokásai ki fogják kényszeríteni a változást az ipari értékláncban. Ezeknek a kihívásoknak a felismerésével és kezelésével a szervezetek túlléphetnek a fenntarthatósági aggályaikon, és élvezhetik annak megannyi előnyét: javíthatják például a jó hírüket, csökkenthetik költségeiket, növelhetik hatékonyságukat és hozzájárulhatnak az élhetőbb jövőhöz.

Vörös István, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology