Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Továbbfejlesztett soros motorok

Az új tehergépkocsi-generációval bevezetett, tesztgyőztes motorcsalád minden várakozást messze felülmúló, kategóriaelső üzemanyag-takarékosságot ért el. A Scaniával szemben pedig mindig magas szintűek az elvárások, különösen az üzemanyag-takarékosség terén. Most a már eleve kiváló soros motorokat (DC09/DC13) számos ponton továbbfejlesztették, valamint a választék kibővült az új, 540 lóerős teljesítményszinttel. A javított égési folyamatnak és gázcserének, a csökkentett belső súrlódásnak, a korszerűsített turbófeltöltőknek és az intelligens segédberendezéseknek köszönhetően motortípustól függően akár 2,0-2,5 százalékkal javulhat az üzemanyag-fogyasztás.

A továbbfejlesztés összegzése:

  • Golyóscsapágyas turbófeltöltő (500 LE/540 LE)
  • Optimalizált kipufogó- és turbófeltöltőcsonk
  • Megnövelt sűrítési arány
  • Megnövelt égési csúcsnyomás (DC09)
  • Csökkentett belső súrlódás
  • Változó szállítókapacitású hűtőfolyadék-szivattyú (Euro 6)
  • Változó szállítókapacitású kormányrásegítő-szivattyú (Euro 6 vagy kettős első tengely)
  • Optimalizált, 180 A-es generátor új teljesítményszintként
  • Továbbfejlesztett kipufogógáz-utánkezelő rendszer
  • Új, továbbfejlesztett motorvezérlő szoftver

A motorok alapvető felépítését illetően a Scania továbbra is kitart a „csak SCR-es”, fix geometriájú turbófeltöltővel ellátott erőforrások sikeres koncepciója mellett. Ez a stratégia már bizonyította, hogy kiváló üzemanyag-megtakarítási lehetőségeket és nagyobb termelékenységet, illetve üzemidőt kínál. A mostani motorfrissítés is támogatja a Scania kis fordulatszám/nagy nyomaték filozófiáját. A motoroknak mostantól még szélesebb a maximális nyomatékhoz tartozó fordulatszám-tartományuk, mint korábban. A legnagyobb nyomaték 1000 f/p helyett már 900 f/p-től rendelkezésre áll.

Új, 540 LE teljesítményszint

Az 540 LE teljesítményszint hozzáadásával a DC13-as motorcsalád most először fedi át a V8-as motorcsaládot. Ez a teljesítményszint a pozícionálása szerint ideális megoldást jelent azoknak a tömegre érzékeny ügyfeleknek, akiknek nagy teljesítményre van szükségük. A tömegre nem érzékeny ügyfelek választhatják ehelyett, ha jobban szeretnék, a kőkemény, 520 lóerős V8-ast.
A V8-as, 520 lóerős és a soros, 540 lóerős motor közötti választáshoz az alábbi grafikon használható iránymutatóként.

Az üzemanyag-fogyasztásban 150 kW-os átlagos teljesítményleadásnál van a metszéspont. Ennek eredménye az alábbi ökölszabály
– A soros, 540 lóerős motor kis és közepes teljesítményleadásnál előnyösebb az üzemanyag-fogyasztás szempontjából, amikor a szerelvényössztömeg 45 tonnánál kisebb.
– A V8-as, 520 lóerős motor előnye a tartósság és nagy teljesítményleadásnál az üzemanyag-fogyasztás, amikor a szerelvényössztömeg 45 tonnánál nagyobb.
A V8-as, 520 lóerős motor előnye a némileg gyorsabb gázreakció elinduláskor a nagyobb kezdeti nyomaték révén. Nyomaték alapjárati fordulatszámon, 500 f/p-nél:
– Soros, 540 LE-s: 975 Nm
– V8-as, 520 LE-s: 1200 Nm

A soros, 540 lóerős motor előnye a kisebb tömeg, ami körülbelül 300 kilogrammal nagyobb hasznos teherbírást eredményez.

Golyóscsapágyas turbófeltöltő 

A legerősebb DC13-as motorokat, az 500 és 540 lóerőst, egy új turbófeltöltővel látták el, amely siklócsapágy helyett golyóscsapággyal készül. Ez támogatja a kis fordulatszám/nagy nyomaték stratégiát, és extra gyors gázreakciójával javítja a vezethetőséget.
Alaposan szemügyre véve észrevehetők a bordák a turbina és a kompresszor között, ez árulja el, hogy a turbófeltöltő golyóscsapágyas.

Optimalizált kipufogó- és turbófeltöltőcsonk

A Scania mérnökei minden részletre odafigyeltek. A kipufogó- és a turbófeltöltőcsonkot, valamint a turbinaházat is módosították, hogy növeljék az impulzusenergiát és gyorsabb gázreakciót biztosítsanak.

Változó szállítókapacitású hűtőfolyadék-szivattyú
A DC09-es és a DC13-as motort egyaránt változó szállítókapacitású hűtőfolyadék-szivattyúval látták el, amely üzemanyagot takarít meg azáltal, hogy kis motorterhelés esetén kisebb az energiaigénye. (csak Euro 6-os motorok esetében)
Változó szállítókapacitású kormányrásegítő-szivattyú

A DC09-es és a DC13-as motor egyaránt változó szállítókapacitású kormányrásegítő-szivattyúval rendelkezik, amely kicsi, de fontos mértékben hozzájárul a teljes üzemanyag-takarékossághoz. (csak Euro 6-os motorok és/vagy kettős első tengelyű járművek esetén)

Optimalizált, 180 A-es generátor

Új legfelső teljesítményszintként egy új, optimalizált, 180 amperes generátorral bővült a kínálat, kiegészítve a jelenlegi 150 amperes generátort.

Szelepfedelek

Az új megjelenésű szelepfedelek ugyanolyan formatervezésűek, mint a V8-as motorokon.

Belső korszerűsítések

A belső súrlódás csökkentése érdekében továbbfejlesztették a dugattyúkat, a gyűrűket és a hengerfalak felületi bevonatát. Ugyanakkor megnövelték a sűrítési arányokat, ami javítja az üzemanyag-hatékonyságot. A DC09-es motorok esetében növelték a legnagyobb égési nyomást, ami tovább javítja az üzemanyag-hatékonyságot.

Összegzés

A sajtóközleményből származó alábbi idézet jól összefoglalja, hogy a továbbfejlesztett motorok milyen előnyöket nyújtanak az ügyfeleknek.

Ezek a továbbfejlesztett motorok nagyobb nyereséget biztosítanak majd ügyfeleinknek, valamint kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki a légkörbe. A Scania folytatja hajtáslánckínálatának fejlesztését és bővítését, így minden egyes ügyfélnek megfelelően személyre szabott terméket nyújthatunk. A belső égésű motoroknak előbb vagy utóbb utat kell biztosítaniuk az elektromos hajtásláncoknak, azonban nekünk addig is a lehető legjobb megoldást kell kínálnunk – a szó minden értelmében.

Alexander Vlaskamp alelnök, a Scania teherautós üzletágának vezetője

Scania

Érdemes elolvasni
NEW technology