Kezdőlap Robotika Utasokat segítő robot a frankfurti repülőtéren

Utasokat segítő robot a frankfurti repülőtéren

Forrás: Fraport

A Fraport és az e-Novia egy önvezető robottal kísérletezik a frankfurti repülőtéren, amely az utasokat segíti a kis poggyászok szállításában és a terminálok közötti navigálásban. Az e-Novia cég YAPE elnevezésű, mesterséges intelligenciával (MI) ellátott eszközét az ügyfélszolgálat javítása érdekében állították szolgálatba.

A YAPE név a „Your Autonomous Pony Express” szavak kezdőbetűiből áll, és jelentése „az ön gyors, önjáró teherhordója”. Az olasz csúcstechnológiát képviselő vállalat, az e-Novia és a frankfurti repülőteret üzemeltető cég, a Fraport együttműködése tette lehetővé az eszköz ötnapos tesztelését. Alexander Laukenmann, a Fraport terminálkezelő egységének a vezetője elmondta: „Az innovációkat követve folyamatosan törekszünk a legújabb digitális technológiák alkalmazására, amelyek az utasok élményét fokozzák, és a kényelmüket biztosítják. A YAPE-val arra törekszünk, hogy a mesterséges intelligencia és a robotika gyakorlatban felhasználható fejlesztéseit kipróbáljuk; természetesen olyanokat, amelyek segítik a frankfurti repülőtér szolgáltatásainak minőségi javulását, és csökkentik a személyzet terhelését.”

Vincenzo Russi, az e-Novia vezérigazgatója elmondta: „A YAPE egyik nagy előnye, hogy sokféle területen alkalmazható. A frankfurti repülőtéren történt teszteléssel bebizonyítottuk, mekkora potenciál rejlik benne. A légi forgalom ugyanis a globális gazdaság egyik fő mozgatórugója. A MI és a robotika területén szerzett szakértelmével – amire a YAPE kiemelkedő példa – az e-Novia új megoldásokon munkálkodik az intelligens mobilitás területén.”

Forrás: Fraport

Az FRA 1. termináljánál végzett kísérlet során a projekt koordinátorai kiemelt figyelemmel kísérték a YAPE működését. A kezdeti szakaszban egy okostelefon-alkalmazást használtak a robottal való kommunikációhoz. Az utasok behelyezték a kisméretű poggyászukat a robot csomagterébe, „aki” el is vezette őket a megfelelő kapuhoz. Az eszköz integrált navigációs rendszerének köszönhetően a terminálon belül szabadon mozoghat. A következő kísérleti fázisban a robot önállóan fog interakciót kezdeményezni az utasokkal.

A YAPE akár 30 kilót is képes szállítani, körülbelül hat kilométer/órás sebességgel. Az elektromos meghajtású önjáró robot érzékeli a környezetét, vagyis képes kikerülni az akadályokat, és biztonsági szempontból is megbízható. A kísérlet terepe nem véletlenül volt a frankfurti repülőtér, ugyanis itt évente több mint 69 millió utas halad át – ezért elég nagy kihívást jelent az intelligens robotok számára.

Az elvégzett kísérlet bizonyította, hogy a YAPE megbízható bel- és kültéri szállítórobot. A további vizsgálódások majd meghatározzák a jövőbeni alkalmazási lehetőségeit mind a frankfurti repülőtéren, mind a globális világban.

Némethi Botond, NEW technology