Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Zöld szakembereket keresnek a vállalatok – a fenntarthatóság a kiút a válságból

Energia, greenwashing, körforgásos gazdaság és optimizmus a fenntarthatósági menedzser képzés nyílt napján

Nincs vállalat ma már, amelynek ne kellene foglalkoznia a fenntarthatóság kérdésével, ezért óriási az igény az ilyen szakemberek iránt, hangzott el a GREEN BRANDS Hungary fenntarthatósági menedzser képzésének nyílt napján a budapesti Magnet Közösségi Házban, ahol a képzés szervezői és oktatói beszéltek az energetika, a greenwashing, a körforgásos gazdaság, valamint a fenntarthatósági karrier aktuális kérdéseiről.

“Az aránytalan árnövekedés nem tart örökké, az áram és a gáz ára is egy-másfél év után vissza fog esni”, mondta el optimistán a 2022-es energiaválság kapcsán  Czöndör Gusztáv energetikai tanácsadó, a képzés szakmoduljának oktatója. “Nem valószínű, hogy ismét 20 Ft lesz egy kwh áram, de azért  visszaesik majd 70-90 Ft/Kwh és 160-190 EUR/Mwh kereskedelmi árra, a gázenergia árát pedig közép-hosszútávon 300-400 Ft/m3-re várja a piac. Addig kell kibírni.”

A szakértő szerint dezinformációk és a cégen belüli fenntarthatósági felelősök hiánya nehezíti az energetikai optimalizálást a vállalatoknál. Vélemény szerint a jelenlegi közhangulatot uraló pániknak mihamarabb véget kell vetni, és neki kell állni az optimalizálásnak, a pazarlás nélküli energiafogyasztás kialakításának mind a vállalatoknak, mind a háztartásoknak. Ezekhez számtalan megoldás, technológiai újdonság kínálkozik. “Az energiaválság megoldásai egyben a fenntarthatóság felé vezető utat jelentik”, tette hozzá.

Wiszkidenszky András, a GREEN BRANDS Magyarországért, Csehországért és Szlovákiáért felelős regionális vezetője arról beszélt, hogy a Certified Sustainability Manager képzés az egyetlen EU-ban hitelesített, független oktatási program, amely iránt jelentős az érdeklődés. “Vállalati szakemberekből és karrierváltókból áll a jelentkezők többsége, akik szebb jövő építésén dolgoznak cégük keretein belül, és képesek egy vállalati fenntarthatósági akcióterv elkészítésére”. Vagyis éppen olyan szakemberek, mint amilyeneket az energetikai tanácsadó hiányol.

A résztvevők megismerkedhettek a fenntarthatósági szakma központi fogalmaival, amelyek köré az oktatás is épül. Ilyen a greenwashing, amelyről Lévai Gábor oktató és a GREEN BRANDS Hungary ügyvezetője azt mondta: ellenszere lehet, ha egyszerűen figyelmesen követjük és megvizsgáljuk egy cég kommunikációját, de még biztosabb valamilyen független audit, minőségbiztosítás, amely gondoskodik arról, hogy a cégek állításai mögött valós akciók álljanak. Mindennek titka pedig a hatásmérés, vagyis a környezeti és társadalmi “impact”, valamint a vállalati érintettek (stakeholderek) feltérképezése.

“Nincs annyi nyersanyagunk a világban, hogy pazarlóan élhessünk”, mondta Horváth Bálint, a Holland Nagykövetség körforgásos gazdasági szakértője, aki a körkörös gazdaságról beszélt, amely a fenntarthatóság középpontjában áll. Mint elmondta, nem csak arról van szó, hogy a jelenleg uralkodó, úgynevezett lineáris gazdaságban keletkező hulladékot hogyan hasznosítsuk újra, hanem a prioritási listában előrébb áll az anyaghasználat csökkentése, a termékek élettartamának, fogyasztói használatának meghosszabbítása. Erre inspiráló példák vannak a világban, például a modulokból összeállítható, LEGO-szerűen cserélgethető mobil, a Fairphone.

GREEN BRANDS Hungary

Érdemes elolvasni
NEW technology