Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Zsíros pizzásdobozokból repülőgép-üzemanyag?

- Hirdetés -

Egy új kutatásnak köszönhetően azok a pizzásdobozok is esélyt kaphatnak az újrahasznosításra, amelyek túl zsírosak ahhoz, hogy a szelektív hulladékgyűjtőbe dobjuk őket. Ráadásul nem is akárhogyan kelnek új életre: repülőgép-üzemanyag készülhet belőlük.

A Daytoni Egyetemi Kutatóintézet által kialakított eljárásban a kommunális hulladékból származó szintetikus olajat használják fel sugárhajtóművek üzemanyagának előállítására a kőolaj-finomítókban, és ezt a módszert az ASTM International (szabványügyi szervezet) jóváhagyta – olvashatjuk a Daytoni Egyetem honlapján. 

Az ASTM által tavasszal jóváhagyott, a sugárhajtóművek üzemanyagára vonatkozó második specifikáció a terméktervezés és a gyártás műszaki szabványait írja le.

Az olyan társaságok számára, mint a Fulcrum BioEnergy of Pleasanton (kaliforniai bioenergetikai vállalat) az ASTM jóváhagyása igen fontos egy új üzemanyag vagy gyártási folyamat piacra bocsátásakor. A Fulcrum azt tervezi, hogy ebben az évben kezdi meg alternatív üzemanyag-alapanyagainak tömegtermelését az új Sierra bioüzemanyag-gyárban, amely a nevadai Reno mellett épül.

Mik a számok?

A Sierra évente 175 000 tonna szilárd kommunális hulladékot dolgoz fel, amiből 11 millió gallon szintetikus nyersolajat állít elő. Ezt azután a Marathon Petroleum használja fel.

A Daytoni Egyetem kutatói elvégzik a laboratóriumi vizsgálatok nagy részét, és szükség esetén külső létesítményekben koordinálják a további értékeléseket, például a teljes körű motorvizsgálatot. A tesztelés befejezése után technikai jelentést küldenek a kutatási eredményekről a repülőgép-hajtóművek és a repülőgépek gyártói, mint például a GE, a Pratt & Whitney, a Boeing és az Airbus számára értékelés céljából. Ha az eredeti berendezés gyártói elégedettek, a jelölt tüzelőanyagról szóló jelentést elküldik az ASTM-nek, ahol szavaznak arról, hogy jóváhagyják-e a termék szabványosítását, ami azután meghatározza a gyártás és a felhasználás előírásait.

Az ASTM sugárhajtású üzemanyagokkal foglalkozó műszaki bizottsága több száz önkéntes szakértőből áll, akik az olaj- és adalékanyag-társaságokat, a légitársaságokat, a motor- és repülőgépgyártókat, a szabályozó ügynökségeket, a katonai, kutatási és egyéb szervezeteket képviselik, melyek mindegyikének érdeke a jó minőség és a biztonság.

A Fulcrumnak és az alternatív üzemanyagokkal foglalkozó más vállalatoknak fontos az újonnan felülvizsgált repülőgép-üzemanyag-specifikáció, amely lehetővé teszi a Fischer-Tropsch szintetikus folyadék akár öt százalékának a petróleummal történő együttes feldolgozását a finomítóban. A Fulcrum folyamata magában foglalja a háztartási szemét gázosítását – beleértve a szennyezett kartont és papírt, textileket és más, szénben gazdag hulladékokat. Az így kapott „széngázt” egy Fischer-Tropsch reaktorban olyan masszává dolgozzák fel, amely nagyon hasonlít a kőolajhoz, de nem tartalmaz ként, fémeket vagy más szennyező anyagokat, amelyek a kőolajban megtalálhatók. Ily módon tehát egy nagyon tiszta termék jön létre, melynek számos környezeti előnye van.

Hegyi Heni, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology