Barion Pixel

Zsíros pizzásdobozokból repülőgép-üzemanyag?

Egy új kutatásnak köszönhetően azok a pizzásdobozok is esélyt kaphatnak az újrahasznosításra, amelyek túl zsírosak ahhoz, hogy a szelektív hulladékgyűjtőbe dobjuk őket. Ráadásul nem is akárhogyan kelnek új életre: repülőgép-üzemanyag készülhet belőlük.

A Daytoni Egyetemi Kutatóintézet által kialakított eljárásban a kommunális hulladékból származó szintetikus olajat használják fel sugárhajtóművek üzemanyagának előállítására a kőolaj-finomítókban, és ezt a módszert az ASTM International (szabványügyi szervezet) jóváhagyta – olvashatjuk a Daytoni Egyetem honlapján. 

Az ASTM által tavasszal jóváhagyott, a sugárhajtóművek üzemanyagára vonatkozó második specifikáció a terméktervezés és a gyártás műszaki szabványait írja le.

Az olyan társaságok számára, mint a Fulcrum BioEnergy of Pleasanton (kaliforniai bioenergetikai vállalat) az ASTM jóváhagyása igen fontos egy új üzemanyag vagy gyártási folyamat piacra bocsátásakor. A Fulcrum azt tervezi, hogy ebben az évben kezdi meg alternatív üzemanyag-alapanyagainak tömegtermelését az új Sierra bioüzemanyag-gyárban, amely a nevadai Reno mellett épül.

- Hirdetés -

Mik a számok?

A Sierra évente 175 000 tonna szilárd kommunális hulladékot dolgoz fel, amiből 11 millió gallon szintetikus nyersolajat állít elő. Ezt azután a Marathon Petroleum használja fel.

A Daytoni Egyetem kutatói elvégzik a laboratóriumi vizsgálatok nagy részét, és szükség esetén külső létesítményekben koordinálják a további értékeléseket, például a teljes körű motorvizsgálatot. A tesztelés befejezése után technikai jelentést küldenek a kutatási eredményekről a repülőgép-hajtóművek és a repülőgépek gyártói, mint például a GE, a Pratt & Whitney, a Boeing és az Airbus számára értékelés céljából. Ha az eredeti berendezés gyártói elégedettek, a jelölt tüzelőanyagról szóló jelentést elküldik az ASTM-nek, ahol szavaznak arról, hogy jóváhagyják-e a termék szabványosítását, ami azután meghatározza a gyártás és a felhasználás előírásait.

Az ASTM sugárhajtású üzemanyagokkal foglalkozó műszaki bizottsága több száz önkéntes szakértőből áll, akik az olaj- és adalékanyag-társaságokat, a légitársaságokat, a motor- és repülőgépgyártókat, a szabályozó ügynökségeket, a katonai, kutatási és egyéb szervezeteket képviselik, melyek mindegyikének érdeke a jó minőség és a biztonság.

A Fulcrumnak és az alternatív üzemanyagokkal foglalkozó más vállalatoknak fontos az újonnan felülvizsgált repülőgép-üzemanyag-specifikáció, amely lehetővé teszi a Fischer-Tropsch szintetikus folyadék akár öt százalékának a petróleummal történő együttes feldolgozását a finomítóban. A Fulcrum folyamata magában foglalja a háztartási szemét gázosítását – beleértve a szennyezett kartont és papírt, textileket és más, szénben gazdag hulladékokat. Az így kapott “széngázt” egy Fischer-Tropsch reaktorban olyan masszává dolgozzák fel, amely nagyon hasonlít a kőolajhoz, de nem tartalmaz ként, fémeket vagy más szennyező anyagokat, amelyek a kőolajban megtalálhatók. Ily módon tehát egy nagyon tiszta termék jön létre, melynek számos környezeti előnye van.

Hegyi Heni, NEW technology

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!