Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

5, azaz öt perc alatt feltölthető EV akkumulátor készült

A töltési idő minimálisra csökkentésével maga az akkumulátorcsomag mérete, ezáltal az EV-k gyártási költsége is csökkenhet – vallják a hipergyorsan feltölthető akkumulátor alkotói. Az amerikai Cornell Egyetem csapata ötperces feltöltési időt ígér, ami óriási ugrás lenne annak ismeretében, hogy a jelenleg piacon lévő legerősebb gyorstöltő úgy 30 perc alatt végez egy EV 100 százalékos töltésével. Persze ez is elképesztő eredmény az otthoni készletekhez képest, amelyek nyolc óránál is tovább töltik a kocsit, viszont nagyon messze van egy átlagos, fosszilis üzemű autó megtankolásának időtartamától. Ezen a helyzeten fordíthat nagyot az amerikai kutatók vívmánya.

A tanulmány vezető szerzője, Lynden Archer professzor szerint, ha olyan akkumulátor lenne minden EV-ben, amit öt perc alatt is fel lehet tölteni, akkor nincs szükség akár 500 kilométeres hatótávra, így akkora és olyan tömegű cellákra sem, amelyeket ma tartalmaznak az elektromos autók. Ebből következik az is, hogy egy-egy EV költsége jelentősen csökkenne, ezáltal jóval hozzáférhetőbbé válna a tömegek számára.

A kutatók a gyorsabban töltődő akkumulátor kifejlesztése érdekében új megközelítést alkalmaztak: az elektrokémiai reakciók kinetikájára összpontosítottak. Figyelemmel kísérték az egyes anyagok ún. Damköhler-számát, ami a reakciósebességet és az anyag reakcióhelyre történő szállításának sebességét méri. Kifejezetten alacsony Damköhler-számú anyagokat kerestek, amelyek gyors szállítási sebességgel rendelkeznek, és rájöttek, hogy van egy lágy fém, ami megfelel a célnak, és ez az indium.

Az indiumot főleg alacsony hőmérsékletű forrasztóanyagként használják, napelemek és érintőképernyők bevonóanyagának előállításához. A kutatók megállapították, hogy a fémnek nagyon alacsony a migrációs energiahatára (ami segíthet az iondiffúzió sebességének beállításában), emellett jó csereáram-sűrűséggel rendelkezik. E két tényező kombinációja gyors töltést és hosszú ideig tartó tárolást eredményez.

Archer szerint a technológia és az indukciós alapú vezeték nélküli töltők kombinálása segíthet a járművekhez szükséges akkumulátorok méretének, ezáltal a költségek csökkentésében. Van azonban egy fontos akadály, amit még le kell küzdeni: az indium nagyon nehéz, így nem teljesen biztos, hogy alkalmas lesz akkumulátorcsomagok készítésére. A csapat jelenleg további, könnyebb anyagokat is vizsgál, amelyek ugyanazt a szerepet tölthetnék be, mint az indium.

Gábor János, Okosipar.hu

Érdemes elolvasni
NEW technology