Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Az Amazon önvezető kamionokat üzemeltet az autópályán

A Reddit közösségi oldalán bukkant fel az a fotó, ami egy, az Embark és az Amazon logójával ellátott, sofőr nélküli kamiont ábrázol. Az Embark önvezető járművek fejlesztésén dolgozik, és a kép alapján arra következtethetünk, hogy az Amazonnal közösen próbálnak megoldást találni a szállítmányok költséghatékonyabb célba juttatására.

Az Embark saját vezetési rendszereit Peterbilt márkájú kamionokba integrálja, nem fejleszt saját járműveket. Ezek a teherautók általában tesztvezetőkkel a fedélzetükön közlekednek az utakon.

Manapság rengeteg cég dolgozik önvezető járművek kialakításán, közöttük az  Ike, a Thor Trucks, a Pronto.ai vagy az olyan ismert vállalatok, mint az Alphabet márkája, a Waymo és a Tesla. Ennek egyik oka, hogy a fuvarozásban óriási a munkaerőhiány, egyre kevesebben mennek kamionsofőrnek, hiszen alacsony a fizetés, rosszak a körülmények és kiszámíthatatlan az időbeosztás. Viszont az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok számára rendkívül fontos, hogy az árucikkeiket minél gyorsabban és hatékonyabban juttassák el a megrendelőkhöz, akár óriási távolságokra is. Ezek közé tartozik az online kereskedelmi szolgáltató Amazon is.

Úton, útfélen

A kamiont az I-10-es államközi autópályán fotózták le, de mind az Amazon, mind az Embark elkerülte a válaszadást az ügy kapcsán. Az Embark mindössze annyit árult el, hogy ezen az útvonalon több ismert céggel közösen üzemeltet járműveket, de ezeket a kooperációkat a cég bizalmasan kezeli, így nem árulhatja el, kikkel dolgozik pontosan. Az Amazon pedig a konkrét magyarázat helyett az innováció fontosságát hangsúlyozta a cég életében.

2018 októberében a DOT (US Department of Transportation) megjelentetett egy iránymutatást az önvezető járműveket fejlesztő cégek számára, az AV3.0-t (Preparing for the Future of Transportation: Automated Vehicles 3.0), amely leírja, miként tesztelhetik az új technológiát a közutakon történő használat előtt, és milyen szabályoknak kell megfelelniük ahhoz, hogy rendszeresen alkalmazzák önvezető járműveiket a közforgalomban.

Az Amazon gyakran fektet be a közlekedési ágazatba: tavaly februárban például 700 millió dollárral (!) támogatta a Riviant, egy amerikai startupot, amely elektromos járművekkel foglalkozik. A Rivian azon dolgozik, hogy 2020-ra létrehozzanak egy teljesen elektromos meghajtású kisteherautót és egy városi terepjárót, amelyeket másoknak eddig még nem sikerült.

Nemrég pedig az Amazon egy nagyobb csoportba beszállva 530 millió dollárt fektetett az Aurora Innovation munkájába, amely önvezető járműfejlesztéssel foglalkozik, és amelyet egyébként a Google automata járművekkel foglalkozó részlegének korábbi vezetője irányít.

Hegyi Heni, NEW technology

Cikkünk eredetileg a NEW technology magazin II. számában jelent meg. Az alábbi linken tudod elolvasni: 2019. II. szám

Érdemes elolvasni
NEW technology