A ZeroAvia és az AGS Airports együttműködésre lépett, hogy feltárja a hidrogénüzemanyag-infrastruktúrában rejlő lehetőségeket, illetve mihamarabb megfeleljen a szigorú követelményeknek, és elindítsa zéró károsanyag-kibocsátású járatait Aberdeenből Glasgow-ba. Az utóbbi két városon kívül egy southamptoni reptéren is működő AGS fő feladata az lesz, hogy kidolgozza a helyszíni hidrogén-előállítás megoldásait, valamint felmérje a városból rajtoló járatok kereskedelmi potenciálját – írja a The Engineer.
Persze abban gondolkodnak, hogy beépítsék az üzleti modellbe a ZeroAvia hidrogén-elektromos hajtásláncával repkedő gépeket, és ezzel csökkentsék a jelenlegi AGS Scipe 3 típusú repülőkből álló flotta karbonkibocsátását, sőt, a forgalommal járó zajszennyezést is. Új partnerüktől azt várják, hogy a gloucestershire-i Cotswold Repülőtéren demonstrálja a légi közlekedéshez kifejlesztett hidrogén-újratöltő technológiáját. A két vállalat persze lelkesen készül a ZeroAvia 600 kW-os repülőtípusának, a ZA600-nak az engedélyeztetésére is: az előttük álló légi bemutatók függvényében legkésőbb 2025-ig szeretnék megszerezni a személyszállítás beindításához szükséges tanúsítványokat, míg az AGS a 2030-as évek közepéig el akarja érni a nulla szén-dioxid-kibocsátással járó működést is.
„Az elmúlt hónapokban jelentősen megerősítettük az együttműködést a repülőterekkel, hogy jobban megértsük a hidrogénnel mint üzemanyaggal kapcsolatos üzemeltetési igényeket és követelményeket” – mutatott rá Arnab Chatterjee, a ZeroAvia infrastruktúráért felelős alelnöke. A cég szerint a zéró kibocsátású járatok hatékonyabban össze fogják kötni Skócia nagyvárosait az országhoz tartozó szigetekkel, valamint az Egyesült Királyság más részeivel.
A ZA600-asokkal egyszerre várhatóan 9-19 fő utazhat majd – egy feltöltéssel kb. 560 kilométeres távolságra. A meghajtás felső határait rövidesen egy 19 személyes Dornier 228-asba építve fogják próbára tenni. A ZeroAviának egyébként elég nagyratörő álmai vannak: egy napon szeretnék elérni, hogy minden légijármű számára megfelelő hidrogén-meghajtású motorokat tudjanak építeni.
Gábor János, NEW technology