Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Másodpilóta már lehetne AI

Az amerikai MIT tudósai kifejlesztettek egy mélytanuló rendszert, az ún. Air-Guardian-t, amelyet arra terveztek, hogy a repülőgépek pilótáival együttműködve fokozza a repülés biztonságát. Ez a mesterséges intelligenciával okosított másodpilóta képes észlelni, ha a humán pilóta figyelmen kívül hagy egy kritikus szituációt, és közbelép a lehetséges incidensek megelőzése érdekében – áll a Cornell Egyetem oldalán közzétett tanulmány leírásában.

Az Air-Guardian gerincét az MIT Computer Science and Artificial Intelligence Lab (CSAIL) által kifejlesztett Liquid Neural Networks (LNN) nevű újszerű mélytanulási rendszer adja. Az LNN-ek már számos területen bizonyították hatékonyságukat, potenciális hatásuk jelentős, különösen ott, ahol nagy számítási hatékonyságú mesterségesintelligencia-rendszerekre van szükség, és ahol a jelenlegi népszerű mélytanulási modellek életképes alternatívát jelenthetnek.

Az Air-Guardian egyedülálló módszert alkalmaz a repülésbiztonság fokozására – állítják a kutatók. Figyelemmel kíséri mind az emberi pilóta figyelmét, mind a mesterséges intelligencia fókuszát, és azonosítja azokat az eseteket, amikor a kettő nem egyezik. Ha a humán pilóta például figyelmen kívül hagy egy kritikus szempontot, az AI rendszer közbelép, és átveszi az irányítást az adott repülési elem felett. Ezt az „ember a hurokban” rendszert úgy tervezték, hogy a pilóta irányítása megmaradjon, miközben a mesterséges intelligencia kitölti a hiányosságokat.

„Az ötlet az, hogy olyan rendszereket tervezzünk, amelyek képesek együttműködni az emberekkel. Azokban a helyzetekben például átvehetné az irányítást az AI, amikor az embereknek nagy kihívásokkal kell szembenézniük, de olyan dolgokban, amelyekben az emberek erősek, emberek folytathatnák tovább a munkát” – foglalta össze a kutatás lényegét Ramin Hasani, az MIT CSAIL AI kutatója, az Air-Guardian tanulmány társszerzője.

Gábor János, Okosipar.hu

Érdemes elolvasni
NEW technology