Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Megszületett a drónposta: szigetek közötti szállításra tervezték

Ki más, ha nem az angolok? A Brit Királyi Posta kész tényként jelentette be, hogy a következő három év alatt hadrendbe állít mintegy 200 drónt, amelyek egyenként száz kilogramm hasznos terhet bírnak el, és ezer kilométeres távolságra is elviszik a küldeményeket – emberi beavatkozás nélkül.

Az angolok egyáltalán nem nagyzolnak: az egyes szigeteik között tényleg nagy szükség van hasonló megoldásokra. Így néz ki a pilóta nélküli (UAV) pilot-projekt:

Az IEEE Spectrum riportja szerint ötven különböző légi útvonalat kell elkülöníteni a drónflotta számára, olyan célpontok felé, mint a kelta-tengeri Scilly-szigetek vagy a Skócia közelében fekvő Hebridák, illetve Shetland- és Orkney-szigetek. Hosszabb távon egyébként 500 jármű bevezetésével számolnak, így Anglia kényelmetlen helyen fekvő régióiba is könnyebben eljutnak majd a küldemények. Mondjuk nem csodálkozunk, hogy ilyen szállításokra inkább UAV-t fejlesztettek ki, mintsem pilótákat vettek fel:

Azzal, aki ennyire erős szélben is elvezet egy repülőt, nem igazán lehet piszkálódni a bértárgyaláson, így nyilván olcsóbb lesz drónflottát fenntartani, mint humán legénységet. Az alacsonyabb költségek mellett az is a projekt mellett szól, hogy a robotrepülők rendszeres, megbízható szállításokat fognak tudni teljesíteni – jelen állás szerint elég gyorsan: 105 km/h-s sebességet 40 percen keresztül képesek tartani, még erős széllökések közepette is.

Az ULTRA (Unmanned Low-cost TRAnsport, vagyis: „pilóta nélküli olcsó szállítás”) névre keresztelt jármű fejlesztője a Windracers Csoport, és nem, egyelőre nem tartunk ott, hogy elektromos lenne, viszont a géptest 95 százalékban alumíniumból készül, így az alacsony önsúly miatt harmadával kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy hasonló kapacitású, ember vezette repülőgép. Amúgy bioetanollal vagy szintetikus üzemanyagokkal repdes.

A technikai akadályokat leküzdötték, most már csak a Polgári Repülési Hatóságot kell, és ez keményebb diónak ígérkezik: alapos tervezés szükséges ahhoz, hogy biztonságosak legyenek az útvonalak, és a gépek valamilyen módon megfeleljenek az előírásoknak.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology