Az olyan játékokból, mint a GTA, a Pókember vagy a Postal, ismerjük, milyen egy virtuális játékban barangolni, tetszőleges utcákba, sikátorokba, kertekbe betérni. Ezeket a digitális tereket azonban egyáltalán nem egyszerű létrehozni, nagyon sok előzetes kutatást, adatgyűjtést igényelnek. A kutatás után pedig legalább ugyanennyi idő számítógéppel modellezni a kívánt objektumokat, majd összeilleszteni az apróbb részleteket, hogy végül létrejöjjön a nagy egész, amit az ember tervezett meg.

Az NVidia e probléma megoldására egy új módszert fejlesztett ki, amely egyébként a városmodellezés mellett sok más újszerű megoldást is rejt. A módszert a montreali NeurIPS konferencián mutatta be először a vállalat. Ez a technológia azért érdekes, mert teljes egészében mesterséges intelligencián alapul: nem 3D-modellező grafikusok készítik a tájat, hanem gépek, ráadásul nem másból, mint önvezető járművekre illesztett kamerák képeiből. Az autók egy hétig járták az utakat, egy tesztprogram keretén belül ennyi idejük volt a képanyag összegyűjtésére.

A mesterséges intelligenciának először is azonosítania kell a kamera képein látható tárgyakat, amelyeket azután különböző színekkel jelölve láthatnak a fejlesztők.

A projektet Nvidia Tesla V100 videokártyával tesztelték, egy DGX-1 szuperszámítógépen. Miután a mesterséges intelligencia megtanulta, hogyan különítse el az egyes tárgyakat, majd különböző színekre festve kiemelte őket, Unreal 4 motor segítségével nekilátott rekonstruálni azokat, egy új valóságot hozva létre.

„A legnagyobb probléma, amivel a fejlesztők szembesülnek manapság, hogy 3D-s tereket létrehozni igen költséges dolog” – mondta el a digitaltrendsnek Bryan Catanzaro, az NVidia alkalmazott deep learning kutatásvezető-helyettese. „Ez a folyamat ugyanis rengeteg művész közreműködését igényli, akik sokszor hónapokat töltenek azzal, hogy létrehozzák az interaktív városok, terek 3D-s modelljeit a játékok vagy éppen a VR-applikációk tervezői számára. Mi egy olyan új módszer kifejlesztésén dolgozunk, amely megkönnyíti a művészek munkáját, mivel a mesterséges intelligencia elrendezi helyettük a virtuális valóságot. Ily módon jelentős költségcsökkentés érhető el.”

A virtuális városok létrehozása mellett rengeteg más dologra is fel lehet használni ezt a technológiát. Az NVidia saját videójában arról beszélnek a fejlesztők, hogyan modellezték le a Gangnam Style című sláger előadójának táncmozdulatait egy munkatársuk testére vetítve. Ugyanezzel a módszerrel létrehozhatók egyéni avatárok is a virtuális valóságokban. Jó lehet ez a megoldás például arra is, hogy az építészek látványosabban mutathassák be terveiket a klienseiknek, vagy arra, hogy az önvezető autókat egy AI által generált virtuális városban teszteljék, mielőtt kiengedik őket a valóságba.

Erre van is már példa: a barcelonai Computer Vision Center ezt a megoldást használja az autói fejlesztéséhez.

Az NVidia által létrehozott digitális város és a projekt neve SYNTHIA; ez a Unity rendszeren alapul, amely már régóta ismert a játékfejlesztők körében, és a VR-applikációknál is széles körben használatos.

Hegyi Heni, NEW technology magazin/digitaltrends.com