Újgenerációs kémrepülőket fejleszt az amerikai hadsereg
Az USA hadereje jelentős lépést tett a légi hírszerzési képességeinek fejlesztése érdekében: megbízta a Sierra Nevada Corporationt (SNC), hogy egy üzleti jetből új, mélyérzékelő kémrepülőgépet építsen. Az SNC a High Accuracy Detection and Exploitation System (beszédes rövidítéssel: HADES) projekt vezető rendszerintegrátora lesz – erre közel egyévtizedes, akár 991,3 millió dolláros keretösszegű szerződést kötöttek, és első lépésként 93,5 millió dolláros (több mint 33 milliárd forintos) megbízást kaptak.
A HADES program keretében a Bombardier Global 6500 üzleti repülőgépét szerelik fel fejlett érzékelőtechnológiákkal, ami drasztikus javulást jelent a légi hírszerzésben, megfigyelésben és felderítésben (ISR) – osztotta meg az amerikai hadsereg. Az új repülőgépek a hadsereg elöregedett turbólégcsavaros flottáját váltják fel, jelentősen növelve a sebességet, a hatótávolságot, a teherbírást és az üzemidőt.
„A HADES program stratégiai végrehajtása biztosítja azokat az átalakítóképességeket, amelyekre szükségünk van a hadsereg következő generációs ISR repülőgépeihez” – nyilatkozta Doug Bush, a hadsereg beszerzésekért, logisztikáért és technológiáért felelős miniszterhelyettese.
Az új HADES repülőgépek nagyobb sebességük és hosszabb repülési idejük révén sokkal nagyobb földrajzi területet tudnak majd lefedni. Emellett a globális bevetésük napok alatt megvalósítható lesz, szemben a jelenlegi, többhetes átállási időszakkal. A program kidolgozása már 2020-ban megkezdődött, azzal céllal, hogy váltsa fel a hadsereg elavult turbólégcsavaros repülőgépeit és ISR rendszereit. Az újgenerációs prototípusok lesznek az első olyan nagy kabinos üzleti repülőgépek, amelyeket a hadsereg légi felderítési platformként fog használni.
A hadsereg számára a HADES csak egy a sok modernizációs lehetőség közül, ami biztosítja, hogy a 2030-as években is készen álljanak a kihívásokra – áll a közleményben. Az SNC egy másik jelentős projektje éppen néhány hónapja nyert el 13 milliárd dolláros szerződést az amerikai légierőtől – ennek keretében az 1970-es években gyártott E-4B Nightwatch repülőgépeket váltják le 2036-ig fokozatosan.
Gábor János, NEW technology