Barion Pixel

- Hirdetés -

Sorozatgyártásba kerül az elektromos szupermotorcsónak

Két svéd vállalat összefogásával már megugorhatónak látszik a vízi közlekedés villamosításának egyik legnagyobb mérföldköve. A megállapodás értelmében a Polestar megfizethető akkumulátorokkal és töltőrendszerekkel látja el a Candela elektromos szárnyashajóit, így a gyártó előtt megnyílik az út, hogy felskálázza a termelést – mutat rá a The Engineer.

Ha azt akarjuk, hogy az elektromos motorcsónakok a mainstream részévé váljanak, több ezret kell majd gyártanunk belőlük, naponta – húzta alá a Candela alapító-vezérigazgatója. Gustav Hasselskog úgy véli, hogy a Polestar mellett az autóiparból is be kell vonzaniuk világklasszis mérnököket.

A motorcsónakok elektrifikálásához vezető úton jelenleg két kritikus, de leküzdhető akadályt látnak. Az egyik a hagyományos hajótestek nagy tömege és magas energiafogyasztása, ami eleve alkalmatlanná teszik őket az elektromos hajtásláncok beépítésére, míg a másik a tengeri használathoz szükséges akkumulátorcsomagok jelenleg döbbenetesen magas egységára. Ha sikerül olcsóbbá és gyorsan elérhetővé tenni őket, az hatalmas fegyvertény lehet – vallja Hasselskog.

- Hirdetés -

 „Ahogy világszerte nő az elektromos járművek száma, úgy a versenyelőnyt is csak akkor lehet megtartani, ha az akkumulátorellátás folyamatos. Ez teszi lehetővé számunkra, hogy felvegyük a versenyt a belsőégésű motorokkal.”

A kvázi víz felett lebegő Candela C-8 és P-8 Voyager a súrlódás kiküszöbölése miatt képes ugyanarra a teljesítményre, mint a hasonló méretű, fosszilis üzemanyagot használó csónakok, viszont az energiafelvétele 80 százalékkal alacsonyabb! A járművek ezenfelül olyan számítógép vezérlésű funkciókat is nyújtanak, mint a csendes haladás.

A Candelának a C-8 megjelenése hozta el az átütő sikert: startupként mutatták be még tavaly, aztán az EQT Ventures-től érkező 24 millió eurós tőkebevonással az is lehetővé vált, hogy új gyártóüzembe költözzenek, és elindítsák a C osztályú szabadidőhajó sorozatgyártását.

Thomas Ingenlath, a Polestar vezérigazgatója elárulta: személyesen őt és a kollégáit a Candela csónakok könnyed eleganciája és látványos víz feletti siklása nyűgözte le. Mivel ezt a páratlan eszközt fenntartható technológiával tervezték gyártásba küldeni, ezáltal hatalmas mérföldkövet lépnek át a vízi közlekedés villamosításában, így a cég számára nem volt kérdéses, hogy benne akarnak lenni a projektben – jegyezte meg.

Gábor János, NEW technology

NEW technology