Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Valós időben érzékelhetők a vasúti forgalom hibái

A Hitachi Rail és leányvállalata, a Perpetuum gyakorlati használatra fejleszti tovább az első valós idejű digitális megoldást, amit vasúti pályák megfigyelésére, illetve a nyomvonalon várható hibák előrejelzésére találtak ki. Az innovációval nemcsak a személyszállítás, hanem a karbantartás minőségét is javítani szeretnék.

A The Engineer megtudta, hogy a monitorozó szolgáltatást már telepítették is a Network Rail Skóciában üzemeltetett szerelvényeire. A társaság szenzorhálózatba kapcsolt vonatjai jelenleg a North Clyde Line, a The Borders és a Fife Circle vonalakon közlekednek – hála egy korábban kiírt, félmillió fontos összdíjazású pályázatnak, amelyben a vállalat speciális munkára szerződtette le a Perpetuumot. Az a feladatuk, hogy a 2024-ig tartó pályakarbantartási időszak során valós időben is ellenőrizhetővé tegyék a mozdonyvezetők által „durva menetként” jelentett vonalakat. Ezeket eddig manuálisan ellenőrizték: a karbantartók szó szerint végigsétáltak a hibás szakaszokon, ami a menetsűrűség pontos ismerete mellett sem veszélytelen mutatvány.

A Network Rail mellett a ScotRail és a Porterbrook partneri támogatását is élvező Perpetuum saját fejlesztésű ellenőrzőrendszert vetett be, és addig pofozgatta, amíg el nem érte, hogy valós idejű adatokat közvetítsen – mind a szerelvény működéséről, mind pedig a pálya állapotáról. Ehhez giroszkóppal és gyorsulásmérővel ellátott, önfeltöltős szenzorokat kellett szerelnie a kocsikra, illetve azok kerekeire is.

A megoldás elég hatékonynak tűnik: hiszen a fejlesztés még csak nem is végső stádiumában képes azonosítani a sínpálya vetemedéseit vagy más állapotváltozásait, így előre jelezni tudja az ellenőrzések és karbantartások esedékességét. David Lister, a ScotRail biztonsági, mérnöki és fenntarthatósági igazgatója elégedetten nyugtázta, hogy még kényelmesebb szolgáltatást nyújthatnak az utasoknak, és tervezhetőbbé válnak a szükséges munkavégzések, hiszen a Perpetuum technológiája jelentősen csökkenti a nem tervezett leállások számát. Tovább növeli a vasúttársaság hatékonyságát az is, hogy az adatforgalommal korszerűsített karbantartás-tervezés vagy a leromlott pályaminőség miatt szükségtelen sebességkorlátozásokat elrendelni, így a mentrendek pontosabbak lehetnek, mint valaha.

Persze a szerelvények műszaki állapotának monitorozására is gondoltak: a menetminőség javítása azáltal vált lehetségessé, hogy típushibákat tudnak kiszűrni, és megelőző karbantartást végezhetnek.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology