Barion Pixel

Súlyos figyelmeztető jelek: hallucinálhatnak az önvezető autók

Amerikai mérnökök egy olyan rendszer létrehozásával küldtek figyelmeztető jelzést az autógyártók számára, ami képes hallucinációkat okozni a radarral felszerelt járműveknek. A fedélzeti radarok nem létező tárgyakat észleltek menet közben, ami életveszélyes lehet, ha a kocsi önvezető vagy vezetéstámogató rendszerei reagálnak rá.

A Duke Egyetemen kifejlesztett „MadRadar” hamisítási technika azt mutatja, hogy a berendezésgyártóknak lépéseket kell tenniük a radarkonstrukcióik védelme érdekében. A kutatók szerint a gyártók a radarrendszer működési paramétereinek időbeli véletlenszerűségével, valamint a feldolgozó algoritmusok védelmével kiszűrhetik a hasonló támadásokat.

A MadRadar képes arra, hogy elrejtse a járműradar szeme elől egy valódi autó közeledését, fantomautót tud létrehozni számára a térben ott, ahol nincs, sőt, akár úgy is becsaphatja a radart, hogy elhiteti vele: egy közelben haladó autó gyors irányváltással letért a tényleges útvonaláról. Mindehhez ráadásul „nincs szükség előzetes ismeretekre a célszenzorok konkrét beállításairól, ami a radarok biztonságát eddig leginkább fenyegető veszélyre világít rá” – osztotta meg közleményben az egyetemi projekt két kutatója, Miroslav Pajic docens és Tingjun Chen adjunktus.

- Hirdetés -

Félelmetes anomáliák önvezető autókban

A MadRadar demonstrációit valós rendszereken végezték el, valódi, közúti sebességgel haladó autókban, és kiderült, hogy a hamisító rendszer kevesebb mint negyed másodperc alatt pontosan érzékeli az autó radarparamétereit. Ezek felfedezése után képes saját jeleket küldeni, hogy megtévessze velük a célpont radarját.

Az egyik demonstrációban a MadRadar jeleket küldött a céljárműnek, hogy érzékeljen egy másik autót, ott, ahol valójában nincs, míg egy másik, bonyolultabb példában a célradarral az ellenkezőjét, vagyis azt hitették el, hogy nincs közelben haladó autó, miközben nagyon is van. A MadRadar ez utóbbit úgy érte el, hogy finoman maszkoló jeleket adott az autó valódi helye köré, hogy egyfajta fényes foltot hozzon létre, összezavarva ezzel a célradart. A harmadik támadás talán mind közül a legmeghökkentőbb: ebben a két fenti megközelítést vegyítve elérik, hogy úgy tűnjön, mintha egy létező autó hirtelen irányt változtatott volna.

„Képzeljük el, hogy az adaptív sebességtartó automatika, amely radart használ a követéshez, azt hiszi, hogy az előttünk haladó autó felgyorsul, miközben a valóságban egyáltalán nem változtat sebességén, és gyorsítani kezdi a saját autónkat. Ha ez éjszaka történne, óriási bajba kerülnénk, még azelőtt, hogy az autónk kamerái egyáltalán észlelnék a hibát” – szemléltette Pajic.

Gábor János, Okosipar.hu

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology